Foxboro

Piet van Elteren

Op 24 december 2014 vond in Museum Oud Soest de feestelijke opening plaats van de permanente expositie over meer dan 30 jaar Foxboro in Soest. Het was een feest van herkenning voor de aanwezigen. Ex-medewerkers, inmiddels uitgezworven over de hele wereld, betuigden hun steun aan de expositie. Mensen stelden foto's ter beschikking, instrumenten, krantenknipsels, brieven, Foxboro kwam tot leven. Dat alles werd zichtbaar na de officiële openingshandeling door bestuursvoorzitter van het museum, de heer Cees Vos. De gasten bogen zich met een blik van herkenning over de vitrines en haalden herinneringen op. Bij de borrel na afloop werd er enthousiast nagepraat over de mooie jaren bij Foxboro.
Door Piet van Elteren, oud medewerker

Bovenstaande tekst komt uit een nieuwsbericht, geplaatst op de website voor oud-Foxboromedewerkers. Een expositie in het museum, niets bijzonders zult u denken. Daar heeft u in principe gelijk in. Het bijzondere echter is het feit dat bijna 25 jaar na het verdwijnen vanFoxborouit Soest, er nog zoveel mensen zijn die een warm gevoel hebben overgehouden aan dit bedrijf. Dat komt natuurlijk omdat het een goede en vooral sociale werkgever was, die veel mensen een kans heeft gegeven zich te ontwikkelen binnen het bedrijf of als aanloop naar een carrière erbuiten.

Het verhaal begint in 1959 als een paar Amerikanen een groot stuk grond aankopen aan het einde van de toenmalige Koninginnelaan, de huidige Beckeringhstraat. In de volksmond heette dat gebied ook wel het bos van Beckeringh. De Koningsweg bestond nog niet. De bedoeling was om een bedrijf op te richten van waaruit de Europese markt kon worden bediend. Onder de naam Foxboro Nederland N.V. werd er begonnen in een kleine fabriekshal waarin een tiental mensen zorgden voor de kalibratie en distributie van door het moederbedrijf toegestuurde producten. Binnen twee jaar was het bedrijf uitgebreid met twee grote fabriekshallen, modern en schoon en voorzien van alle faciliteiten. Zoals gezegd, in het begin gelegen aan de toenmalige Koninginnelaan en na verloop van tijd aan de in de ontwerpfase verkerende Koningsweg.

Ruim 250 mensen hielden zich in de beginjaren bezig met productie van meet- en regelapparatuur, onder andere voor bekende bedrijven zoals Shell, Esso, DSM, Avebe,etc.Door de bouw in de zeventiger jaren van een nieuwe bedrijfshal met verdieping, kon Foxboro uitgroeien tot de grootste werkgever in Soest met bijna 600 werknemers. Nog geen tien jaar daarna kwam er een verandering in de aard van het bedrijf. Van pneumatische apparatuur ging men over op elektronika en werden er complete meet- en regelsystemen gefabriceerd. Veel productiepersoneel moest afvloeien omdat hun werk werd overgeheveld naar een zusterbedrijf in Engeland. De nadruk kwam dus te liggen op ontwerp en fabricage van systemen, waarvoor een ander soort en hoger opgeleid personeel nodig was. Van heinde en ver werden deze mensen aangetrokken, Ook uit het buitenland. Dat waren de gouden jaren waarin ook een grote trainingsschool werd gebouwd voor de opleiding van technici en operators van diverse bedrijven uit heel Europa.

Aan het eind van de tachtiger jaren kwam er een kentering. Er werd een nieuw product gelanceerd dat nogal wat software problemen had (ook toen al) en dat het daarom niet erg goed deed bij de vertrouwde afnemers. Inmiddels was de productie van de oude systemen gestopt zodat levering daarvan geen alternatief was. Klanten stapten over naar andere leveranciers enFoxboro kwam in financiële problemen. Uiteindelijk moest het bedrijf worden verkocht. De nieuwe eigenaar had andere ideeën over de bedrijfsvoering en had daarvoor niet meer dan een veertigtal werknemers nodig. Daarmee stonden begin negentiger jaren 250 mensen op straat en verdween het bedrijf Foxboro uit Soest.

Ondanks deze trieste afloop is er bij veel mensen toch een warm gevoel gebleven en misschien ook een gevoel van weemoed. Dat moet haast wel, anders hadden er niet zoveel oud-werknemers hun medewerking gegeven om het project in Museum Oud Soest te realiseren. Het is nog niet af, want zodra er ruimte is komt er nog meer ten toon te stellen materiaal bij.

Alle foto's uit de collectie van Piet van Elteren