Voorwoord van de redactie

In dit nummer
Naar aanleiding van het thema "Op Reis" van de Open Monumentendag 2014 dit keer het tweede deel van het tweeluik van Jan van Steendelaar over 'busvervoer in Soest'. Een familiebedrijf dat 100 jaar bestaat is de aanleiding geweest voor Jan de Mos om daar een artikel aan te wijden, dit keer het eerste deel. De veelgelezen rubriek "Verdwenen Soest" in de Soester Courant krijgt in dit periodiek ruimte voor een wat diepere uitwerking, René van Hal verzorgt dit. Het eeuwfeest van het familiebedrijf "Van 't Net" was voor Jan de Mos een goede reden om de geschiedenis van deze familie te beschrijven. De vervolgserie "Gezondheidszorg" wordt dit keer vervolgd met de 'tweede' dokterspraktijk, een van de dokters uit deze reeks was de initiator van deze serie: dokter Kuijpers (1929-2014). Niet alle Soester beeldende kunstenaars zijn opgenomen in het boek "Beeldende Kunst in Soest en Soesterberg", dit keer aandacht voor Henk Meeuwissen. Het echtpaar Meeuwissen heeft jaren in de parkflat "De Soesterduinen" gewoond. Een plekje in Soest waarover nog veel te weinig geschreven is. Soesterberg had vroeger ook markante inwoners, in huize Egghermonde woonde de familie Tetrode. Vader Tetrode was directeur van de Nederlandsche Bank en had Egghermonde als pied-à-terre naast zijn Amsterdamse woonhuis. Hans Kruiswijk heeft het bijzondere verhaal opgetekend dat de geniale maar ook ietwat mensenschuwe zoon Hugo een bijzondere ontmoeting afgewimpeld heeft. Het is alweer bijna 70 jaar geleden dat geheel Nederland bevrijd werd van Nazi-Duitsland, ook in Soest hebben verzetsmensen getracht die bevrijding te bespoedigen en dit met hun leven moeten bekopen. Met deze nieuwe serie willen we proberen om deze mensen hun welverdiende plaats in de geschiedenisboeken te geven, waarbij de volgorde van plaatsing geen waardeoordeel inhoudt. Soms krijgen we de opmerking dat de artikelen over onderwerpen gaan die al zo lang geleden zijn. Dat is bij Foxboro niet het geval, dit bedrijf heeft haar gloriejaren nog niet zover terug liggen. Piet van Elteren kent het bedrijf van binnen en buiten, hij is daar jarenlang werkzaam geweest en heeft de geschiedenis kort en bondig beschreven.

Terugblik op het vorige nummer
De boekrecensie van het boek "Beeldende Kunst in Soest en Soesterberg" was geschreven door Ton Hartman op persoonlijke titel, dit was bij de vormgeving weggevallen. Het artikel over de oudste voetbalvereniging van Soest / Soesterberg is aanleiding tot plaatsing van dit opmerkelijke bericht. Er is in ruim 100 jaar tijd toch weinig verandert in ons commentaar op arbitrale beslissingen. Dit krantenknipsel komt uit de Gooi en Eemlander van 23 novenber 1904. Zoals u weet staan de letters P.H. voor Prins Hendrik, de oudste voetbalvereniging die voetbalde op de Soesterbergse heidevelden. De tegenstander H.F.C. was uit Hilversum afkomstig. Onder de kop Soest worden nog iets meer details gegeven: in de loop van de tweede helft werd het voetbal van de verliezende partij zelfs woest genoemd. Een van de voetballers werd handtastelijk en het veld uitgestuurd, het publiek werd zelfs onhebbelijk.

Bisschopswijding in de H. Familiekerk
Van de festiviteiten rond de bisschopswijding in 1948 van Mgr.Wantenaar is een reportage gemaakt door fotograaf Stevens uit Hilversum. Stevens heeft in de gehele regio veel foto's van gebeurtenissen gemaakt in de periode na de oorlog. Al deze foto's zijn terecht gekomen bij het streekarchief Gooi en Vechtstreek, maar zonder beschrijving van de gebeurtenis. Door de wekelijkse publicatie van een foto in de Gooi en Eemlander zijn vele foto's herkend. Op deze foto van 14 april 1948 zijn verschillende mensen wel herkend: de derde persoon van links is de hoofdpersoonMgr.Wantenaar. De andere drie mannen met baarden zijn ook hoge Pieten uit de missionarissenwereld. Daarnaast als zesde persoon staat duidelijk herkenbaar gemeentesecretaris Jan Batenburg, hij heeft de hoed in de hand. Of links daarvan burgemeester S.P. Baron Bentinck staat is niet helemaal zeker. De bruidjes op de voorgrond zijn volgens mevrouw Kok-Wantenaar allemaal dochters van Heeroomzeggers vanMgr. Wantenaar. Op de achtergrond zullen de drie pastoors van Soest: Lommerse, Smit en Voss wel staan, de een met bonnet, de anderen met hoed. De foto lijkt op het eind van de middag genomen te zijn, voor of na het 'lof'.