Berichten van het bestuur

Klitsavond
Voor de historische vereniging is het nieuwe jaar goed van start gegaan. De Klitsavond in het Gildehuis is goed bezocht en het Klitscomité dat de avond georganiseerd had kon op instemming van de aanwezigen rekenen. De quiz bleek de juiste moeilijkheidsfactor te hebben, er was zelfs een deelnemer die alle antwoorden goed had. Temeer daar er prentbriefkaarten van voornamelijk straatgezichten herkend moesten worden die al tachtig jaar of ouder zijn.

Commissie Ruimtelijke Kwaliteit
Begin januari is in de gemeente Soest de nieuwe commissie "Ruimtelijke Kwaliteit" geïnstalleerd, deze zal het werk van de voormalige welstandscommissie en van de monumentencommissie overnemen. Hoewel over de totstandkoming van deze commissie wel wat vraagtekens door het bestuur gezet zijn, is het nu wachten op hun daden. Het bestuur heeft enkele leden geattendeerd op de sollicitatiemogelijkheid en daarin is de heer Gérard Derks succesvol geweest. Hoewel geen inwoner van Soest (net als alle andere commissieleden) heeft hij wel de kennis over Soest en ook het `Soest-gevoel', zoals onze oud burgemeester drs. J.J.L.M. Janssen placht te zeggen.

Open Monumentendag 2015
De voorbereidingen zijn dit jaar wat vroeger van start gegaan, daarmee hopen we wel een goede organisatie van deze dag voor elkaar te krijgen. Dit jaar wordt het comité geleid door Henk Groenesteijn. Het landelijke thema is "Kunst en Ambacht" maar mogelijk kiezen we voor de plaatselijke variant "Kunst van het Ambacht". Suggesties en vrijwilligers zijn van harte welkom, de datum van de Open Monumentendag Soest is 12 september.

Ledenbestand
Voor zover ons bekend zijn de volgende leden ons ontvallen: de heer Mast, deze woonde in het appartementengebouw "De Batenburg" en mevrouw Sjaan Hartman-Hilhorst. Zij woonde aan de Peter van de Breemerweg 19. Wij wensen de nabestaanden de kracht toe om het verdriet te dragen. Nieuwe leden mochten we ook verwelkomen: de heren Woertman, Van der Laan, Van Egdom, Bouwman en Van der Torre,mevrouw Van Alphen, mevrouw Pothoven-van den Brink en de familie Knol Contributie Enkele leden hebben spontaan al hun contributie voor 2015 voldaan, velen hebben dat gedaan na ontvangst van de factuur. Mocht u het ontgaan zijn dan nog graag uw bijdrage. Door de sterk gestegen portokosten voor het buitenland zijn wij genoodzaakt de contributie voor de buitenlandleden te verhogen naar 35 Euro . De betrokken leden zijn ingelicht en hebben een passende oplossing gevonden.

Bestuur
Om de voorzitter Herman Schoemaker enigszins te ontlastten (hij en zijn vrouw Walda hebben alle energie nodig voor hun gezondheid), is Ton Hartman benoemd tot vice voorzitter van onze vereniging. Wij hopen dat u begrijpt dat de daadkracht van het bestuur door deze omstandigheden wat beperkt is. Om het bestuur ook in de toekomst goed te laten functioneren zoeken we nog een nieuw bestuurslid, mogelijk iemand die de taak van webmaster zou kunnen gaan vervullen.

Museum Oud Soest
Het bestuur wil u stimuleren om Museum Oud Soest eens te bezoeken. Naast de Koninklijke tentoonstellingen is er veel meer te zien. Zo is recent een expositie over Foxboro Soest ingericht. Verder hebben de seniorvrijwilligers de tentoonstelling over de Wereldoorlogen opnieuw ingericht, er is wat meer ruimte gevonden op de tweede verdieping. De Stichting Legerplaats Soesterberg 1939-1945, die zich allang niet beperkt tot Soesterberg, heeft enkele vitrines ingericht. Het is de bedoeling om in de voormalige nonnenkamertjes een klein kenniscentrumpje over de Tweede Wereldoorlog in Soest(erberg) te creëren. Bij onze buurverenigingen Baarn, Eemnes en Hoogland zijn ook interessante tentoonstellingen, in Baarn over geloof en kerk, in Eemnes over de Ocrietfabriek (bekend van het Lavet) en in Hoogland over de Tweede Wereldoorlog.

Website

Tijden veranderen, elke vereniging die bij de tijd wil blijven dient een goed functionerende website te hebben. De HVS heeft meerdere representatieve websites zoals www.hvsoest.nl, die echter beter benut kunnen worden. Binnenkort zal aan de invoerkant van de website www.soestopdekaart.nl meerdere prentbriefkaarten toegevoegd worden. Wat recent veranderd is, is de zoekfunctie, als u linksboven een woord of naam invoert verschijnt er een lijst van resultaten .Nu zal de website www.verdwenensoest.nl de meeste vermeldingen geven. Op termijn worden de oudere jaargangen van dit blad ook toegevoegd. Inmiddels zijn er 840 artikelen verschenen, dus een enorme bron van informatie. Voor leden die de papieren versie prefereren, van de meeste jaargangen zijn nog wel enkele exemplaren te koop voor het luttele bedrag van € 1,- per exemplaar.

Laetitia
In de Soester Courant heeft u kunnen lezen dat de voormalige Gym- en Judoclub Laetitia hun archief heeft overgedragen aan de Historische Vereniging Soest — Soesterberg. Gezamenlijk heeft er een eerste schifting plaatsgevonden. Wij willen proberen om een goede ontsluiting en inventarisatie van het archief te maken en in samenwerking met de gemeente een goede bewaarplaats te vinden. In gesprek met wethouder Van der Torre erkende hij het belang van archieven als cultureel erfgoed. Gezamenlijk moeten we ernaar streven dat belangwekkende archieven niet verloren gaan.