Een ontmoeting in Soesterberg die niet door ging

Hans Kruiswijk

De gemeente Soest hanteert al een aantal jaren de goede gewoonte om een ontmoeting te organiseren voor nieuwe inwoners van ons dorp. In het verleden werden nieuwe Soesters en Soesterbergers, die zich het jaar daarvoor hadden ingeschreven als ingezetenen, uitgenodigd op het gemeentehuis. Daar vond in de raadzaal een ontmoeting met het college plaats, gevolgd door presentaties van gemeentelijke medewerkers in de centrale hal, met hapjes en drankjes.

In 2014 werd gekozen voor een andere aanpak: nieuwe inwoners werden uitgenodigd om met ondergetekende als dorpsgids te gaan wandelen. De belangstelling bleek groot: tientallen meldden zich. De groep in Soest moest zelfs gesplitst worden. Sien Overduin nam ook een groep voor haar rekening. Ook in Soesterberg bleek veel animo te bestaan voor zo'n wandeling met burgemeester Metz als deelnemer. Ter voorbereiding ben ik enkele malen naar Soesterberg getogen om een mogelijke route te verkennen. Ik koos voor een 'heen-en-weertje' Banningstraat/Rademakerstraat.

Onderwerpen waren o.a. De Wegh der Weegen, de Oude Tempel, het Landgoed Egghermonde, het Zwaantje, Huis ten Halve, de bakermat van de Nationale luchtvaart, enz. Om het verleden zichtbaar te maken was ik `gewapend' met een tiental historische foto's van Soesterberg op A-3 formaat. Tijdens de voorbereiding ontmoette ik mevrouw Klomp, al meer dan vier decennia inwoner van Soesterberg. Ik sprak haar toen ze in de sfeervolle tuin naast haar huis, de vroegere tuinmanswoning van Egghermonde, aan het werk was. Zij vertelde dat ooit Albert Einstein (die van E=mc2) in Soesterberg op bezoek was geweest. Dat zat zo. Mevrouw Klomp: "Op Egghermonde woonde begin vorige eeuw Hugo Tetrode (1895-1931), een vergeten genie. Hugo was ziekelijk en leidde een teruggetrokken leven. Hij was fysicus en schreef in 1912 op 17-jarige leeftijd een artikel over het onderwerp dat wij nu de kwantumtheorie noemen. Het werd zelfs gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift. Die publicatie trok de aandacht van topwetenschappers zoals de professorenLorentzen Kamerling Onnes. Daar bleef het echter niet bij. Ook Albert Einstein merkte het op. Hij toog naar Soesterberg om Hugo Tetrode de bezoeken. Op zekere dag belde Einstein aan bij het grote landhuis. De dienstbode deed open en deelde de grote denker mee dat 'mijnheer vanmiddag niet ontvangt'. Daar bleef het bij. Albert Einstein droop af en Soesterberg heeft de wereldberoemde fysicus nooit meer teruggezien.
Met dank aan mevrouw Klomp.