De aanloop tot en het ontstaan van het Museum Oud Soest

Anton v.d. Dijssel

In het kader van de festiviteiten bij de Gildefeesten in augustus 1975 ontstond het idee om in De Rank een kleine tentoonstelling te bouwen over Oud Soest. Door een pendeldienst van de Blaak naar de Rank was dit aantrekkelijk gemaakt met 'n paardentram. In het bewuste augustusweekend zijn er meer dan 3000 bezoekers geweest. De initiatiefnemers gingen naar huis met meer spullen dan ze gekomen waren.
Van het bestuur en de oudervereniging van de r.k Bonifatiussschool kwam het verzoek of de initiatiefnemers ook een tentoonstelling konden maken ter herinnering aan het feit dat het in 1976, 75 jaar geleden was dat de Bonifatiusschool werd opgericht. Bij het uitnemen van de marmeren eerste steen werd een loden bus gevonden met daarin verborgen een document.
Toen bleek dat de eerste Bonifatiusschool reeds uit 1871 was, dus dat het 100 jarig bestaan in 1971 geruisloos was voorbij gegaan. Bij de tentoonstelling werden opnieuw vele waardevolle oude spulletjes ingeleverd.
Tijdens de viering van het 950 jarig bestaan van Soest weer een grote en gevarieerde tentoonstelling. Ditmaal in 3 zalen gangen van de leegstaande Heilig Hartschool voor ULO.
Naar aanleiding van de aanwas van veel spullen waaronder hele kostbare is met een"petit comité" besloten er een stichting van te maken Op 7 mei 1979 werd bij de notaris de akte gepasseerd. Nu nog een vaste plek voor het 'museumpje' dat de initiatiefnemers voor ogen stond. Tal van gebouwen zijn bekeken. Het ene was te klein, het andere 'te groot' of om andere redenen niet geschikt.
Uiteindelijk werd een vaste stek gevonden in de boerderij van Jan Smeeing aan de Ferdinand Huycklaan 18. De oudheidskamer Soest was een feit. Met de tentoonstelling "100 jaar Koningshuis" is door de toenmalige burgemeester Scholten in december 1981 als openingssymbool het uithangbord tussen de ijspegels opgehangen. De boerderij werd na een aantal jaren te klein en was ook klimatologisch niet zo geschikt. De huisbaas (Jan Smeeing) had echter een ander leuk optrekje voor de stichting in de aanbieding: het voormalige klooster "Huize St. Jozef" gebouwd in 1868. De oudheidskamer verandert dan in een echt museum en is sinds 19 maart 1988 gehuisvest aan de Steenhoffstraat.
Aanvankelijk uitsluitend op de bovenverdieping en de zolder van Huize St. Jozef maar sedert 1 november 1997 ook op de begane grond in dit prachtige monument. Tot zover in vogelvlucht de aanloop tot en het ontstaan van het Museum Oud Soest.