Museum Oud Soest - 25 jaar!

Wim de Kam

Officieel bestaat de Stichting Museum Oud Soest in 2004 vijfentwintig jaar. Met het oog daarop vroeg ik aan één van de initiatiefnemers, die tevens beheerder is van het museum om me wat gegevens te verstrekken voor een artikel in het tijdschrift van de historische vereniging. Ik kreeg een verhaal dat hieronder in z'n totaliteit is opgenomen. Daaruit blijkt dat de aanloop tot een museum over Oud Soest al in 1975 is gestart. Het verhaal geeft vervolgens in kort bestek weer de ontwikkeling van oudheidkamer tot museum. De kortheid is geen gevolg van een gebrek aan stof voor verhalen bij de beheerder. Het is vooral een uitnodiging om (weer eens) te komen kijken. Wellicht is de wisseltentoonstelling die ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan wordt gehouden en die gewijd is aan de klederdrachtpoppen van koningin Juliana daarvoor een mooie aanleiding. U kunt dan tevens de vaste collectie zoals die in de loop van de tijd is opgebouwd opnieuw bewonderen en met eigen ogen zien hoe het museum tot wasdom is gekomen. Dat het museum is geworden tot wat het nu is, is vooral te danken aan de vrijwilligers (waaronder de suppoosten) die al vele jaren zich inzetten voor de stichting. Sommigen doen dat al vanaf het begin. Aan de vrijwilligers vooral hulde voor hun inspanningen. Omdat bij sommigen de leeftijd wat zwaarder gaat meewegen is een aanwas van nieuwe vrijwilligers bijzonder welkom. Met de goede basis die is gelegd is er dan ook volop perspectief voor de volgende vijfentwintig jaar.

De voorzitter, Wim de Kam