Met de Historische Vereniging op stap

Henk Gerth

Ook dit jaar heeft de Historische Vereniging voor haar leden een bustocht georganiseerd. Dat dit jaarlijkse uitstapje een steeds grotere belangstelling krijgt bleek ditmaal dan ook weer. Er waren zoveel deelnemers dat ditmaal een extra kleine bus en een particuliere auto ingeschakeld moesten worden. Voor de kleine bus was Anton van den Dijssel bereid gevonden als chauffeur op te treden. En hij deed dit dan ook met een echte pet op. Jan van der Putten fungeerde als particulier chauffeur. Beide heren hartelijk bedankt voor uw inzet.
De reis was deze keer zo georganiseerd dat wij zowel oude als "nieuwe" historie te zien hebben gekregen. Om acht uur vertrok de colonne richting Nijkerk en van daar het nieuwe land in. Een buitenlander kan niet begrijpen dat hij hier op de bodem van de zee rijdt, en dat maakt hem wel wat huiverig.
Voor ons was dit eens een gelegenheid om te zien wat er op de bodem van die oude Zuiderzee was gevonden. Na van een heerlijk kopje koffie met gebak genoten te hebben in restaurant "Lands End" bij Ketelhaven werd een bezoek gebracht aan het museum, waar een groot gedeelte van wat uit de zeebodem was gehaald, opgesteld stond.
In de filmzaal kregen wij vooraf een stuk geschiedenis als overzicht te zien. In het museum konden allen genieten en bewonderen waartoe onze voorvaderen reeds in staat waren. Echter ook bewondering voor diegenen die kans hebben gezien, datgene wat al zolang onder water en onder de klei had gezeten weer in die staat te brengen waardoor wij een indruk hebben gekregen, die lang bij ons zal blijven. Een extra dimensie die onze tocht zo plezierig maakte was het weer. Wat hebben wij daar dan ook van genoten. Na het verstrek uit Ketelhaven werd ontdekt dat een van onze leden was achter gebleven in het museum. Met de bus keren was, op de smalle dijk waar wij reden, er niet bij. Maar de luxe wagen kon dit wel en deze heeft onze achterblijver dan ook maar weer opgepikt zodat alles weer compleet was.
In Urk aangekomen, waar wij van de stuurmanskunst van de buschauffeur versteld stonden, hebben wij een bezoek gebracht aan het museum "Het Oude Raadhuis".
Ik geloof dat alle inwoners van Urk daar hun spullen naartoe gebracht hebben. Er kan werkelijk niets meer bij . De oude kapperswinkel is mij het best bijgebleven, werkelijk compleet. Na het bezoek hebben velen een wandelingetje gemaakt door Urk en genoten van èn het weer èn de leuke winkeltjes.
Het restaurant "De Zeebodem" was onze volgende bunkerplaats. Voortreffelijk gegeten en gedronken. Na de groepsfoto ging de reis verder naar Schokland.
Schokland, ook een voormalig eiland, bood ons weer een leuke verpozing. Het Oude kerkje weer origineel ingericht, de oude huisjes als één geheel museum aan elkaar geknoopt en ingericht. Ook hier werd nog wat buiten gezeten en van wat dure drankj es genoten.
De reis werd voortgezet als een toeristische tocht via Ens, Kampen, Elburg en Harderwijk richting Soest. Ik mag mede namens onze medevrienden toch wel een extra woord van dank plaatsen aan Herman, Bert en Jan, die deze reis op een voortreffelijke manier georganiseerd hebben.
Mannen bedankt !