Herinneringen van een Soester Pauselijke Zouaaf VII

Peter van Doorn

Eerdere uitgaven:
Deel I Herinneringen aan de Soester Zouaaf (Lente 1991)
Deel II Herinneringen aan de Soester Zouaaf (Zomer 1991)
Deel III Herinneringen aan de Soester Zouaaf (Herfst 1991)
Deel IV Herinneringen aan de Soester Zouaaf (Winter 1991)
Deel V Herinneringen aan de Soester Zouaaf (Lente 1992)
Deel VI Herinneringen aan de Soester Zouaaf (Zomer 1992)
Deel VII Herinneringen aan de Soester Zouaaf (Herfst 1992)

De Zouaven maken "Patroelie", veertien dagen naar Karbinette, (20 roovers in de Prezon), dan naar Sukano, waar flink gevochten werd tegen de "roovers van Garibaldi" en dan de reis naar Rome om de Paus te beschermen. Hoe zag Peter van Doorn dat alles.

De reis van Veletrie na Karbibinette
Den 18 Augustus zijn wij weer vertrokken met 15 man na Karpinette om Patroelie te maken door de bergen wij gingen des snamiddags om 5 uren met de spoor mede.
Na een uur er in gezeten te hebben moesten wij er uit en moesten het anderen eind loopen omdat er geen trein heen lijdt wij namen de randsel op onze rug voordt de wegen op en af welke van de bergen slingerde onderweg zagen wij niets want het begon al gaauw donker te worden Na 4 uren geloopen te hebben kwame wij in eenen Stad aan alwaar wij des nachts bleven om over te nachten wij werden in een kamer gebragt die geheel bestrooid was met strooi maar door de groote vermoeidheid können wij zeer best rusten des smorgens om 4 uren moesten wij op om te vertrekken na Karbinette.
Na twee uren geloopen te hebben kwamen wij er aan des smorgens om 7 uren wij waren zeer moei van het loopen want vreeselijk moeten wij klimmen eer wij er in waren de straaten van die Stad waren ook allemaal trappen wij können heel niet gaan wandelen.

De reis van Veletrie na Cukano
Na een langen tijd in Veletrie geweest te zijn moesten wij met onze geheele Companie vertrekken naar Sukano de reden waarom wij daarheen moesten zal ik uw ook melden
Wij moesten daar heen omdat daar een hevig gevecht had plaats gehad en toen wij dat hoorde waren wij als vuur om het doel ten uitvoer te brengen waar wij voor gekomen zijn wij hoorden dat daar de roovers aan het vechten geweest hadden met de Karbiniers en de Zouaven en Gendarme en dat er 4 Gendarme en negen Karbiniers en een tromba van de Zouaven was dood geschoten want eerst hadden de Karbiniers er meden aan het vechten geweest en die können het niet baas want er was een span bij elkaar van 70 man maar onder het geschut hadden daar net gevallig een patroelie van de Zouaven geloopen en toen zij dat schieten hoorden zijn zij daar op afgegaan maar toen hadden zij de horenblazer al heel gaauw geraakt maar met eene waren zij op de vlugt gegaan dat vechtpartij heeft een uur geduurdt en zij hadden er van de roovers 40 dood geschoten daarom moesten wij er naar toe drie dagen hebben wij daar maar geweest omdat wij er toch niets zagen en zijn weder naar Veletrie vertrokken.

De reis van Veletrie naar Rome
Nu kan ik niet nalaten mijn groot geluk mede te deelen de fransche soldaten zouden den 10 December uit Rome vertrekken en daarvoor werden wij van de Heilige Vader naar Romen geroepen om hem te verdedigen en bij te staan en ook werden wij door Hem verkozen als zijn lijfwacht zoodat wij altijd om en bij zijn Heiligheid waren het was ook zeer vertroostend voor ons dat hij op ons, na Jezus en Maria al zijn vertrouwen stelden. Wij zijn dan den 10 December des smorgens om 7 uren uit Veletrie vertrokken met de spoor tot op twee en een half uur afstand van Rome op een zeer schoon veld waar alle Kompanien welke wijdt en zijd verspreid lagen in de bergen moesten verzamelen om alzoo met onze geheele sterkte Rome binnen te rukken en onzester sterkte was zestienhonderd man die zelfde middag zijn wij van daar om twaalf uren vertrokken met ons geheele Regemet en kwamen om drie uren voor de poort van de Heilige Stad toen werden onze Vaandels ontrold en begon het Muziek te spelen zoo troken wij met ontrolde vaandels en het vollen muziek tot op het Vatikaan vlak voor het Paleis van den Heilige Vader waar wij in een vierkant geplaats werden en toen werdt er over ons een inspekcie gehouden door een generaal en onder die inspecte beginnen in eens alle klokken te luiden en het muziek te spelen en aan ons gekomadeerd porte arm prezente arm zenoustier en op dit komando lagen wij alle in een oogeblik op de regterknie met het geweer in de linkerhand en de regterhand aan ons kopie of pet en voor wie denkt u wel mijn lezer dat dit was voor niemand anders dan voor die Heilige Paus negen welke ons kwam bezigtigen en zijn Heilige Zegen schenken toen zijn Heiligheid vertrokken was zijn wij ook allen naar onzen kozarne vertrokken welke wijd en zijd verspreid lagen maar toch allen zoo digt mogelijk om het Paleis van de Heilige Vader
Nu mijne lezer ben in Rome en ben in gelegenheid om veel tezien en heeft al veel gezien en zal dus in de volgende bladzijden wat ik alzoo ziet en bijwoond uw iets van mede deelen

Het feest op Kersdag
Op Kersdag heb ik hier te Rome een buitegewoon groot feest en plechtigheid bijgewoond waar menige in Holland honderde guldens voor over zoude hebben om het te zien. Ik ben dan in de groote Sint Pieterskerk geweest.
Waar de Heilige Vader zelf de Mis las, eerst werdt hij in volle pracht de kerk door gedragen waarbij alle Kardinaals tegenwoordig waren ook waren er twee Armiaansche Bischoppen en een Grieksche Bischop ook de Koning van Napels met zijn geheel hofstoedt en alle vreemde Offecieren en Generaals met honderde prachtige lijfwachten het is mij onmogelijk uw die geheelle pracht naar waarde te melden daar mijne oogen schemerde van al de pracht die er heerschte.