Heuvel en Dael, later Vossenveld IV

P.J. van den Breemer

Allereerst, een nieuwe ontdekking. Uit verschillende publicaties over Guillelmo Bartolotti werd steeds aangenomen dat hij in 1653 te Soest van de erfgenamen van Jonkheer Ernst van Reede "51 mergen heet (heide) en stuijffveld" kocht, en dat hij daarop zijn zomerverblijf liet bouwen. Echter uit de "Transportregisters van Soest, catalogus Rechterlijke Archieven no. 1144 (RAU)" blijkt het volgende:
"1 November 1651 - Jhr. Frederik van Rheede tot Amerongen en jhr. Baltasar Vosch, den jongen, als gemachtigde van Jhr. Willem Francois van Camant, heer van Vuijren, transporteren Guiliaem Bartolotti 51 morgen land, met al het getimmer van huisinghen, bergen en de schuijren, met alle de plantagien en de melioratien op en aan de landerijen."
Er is dus op die 51 mergen woeste grond door Ernst van Rheede al een gebouwencomplex opgetrokken, en zijn erfgenamen verkopen dit bezit aan Guiliaem Bartolotti, welk bezit door hem tot "zomerverblijf" wordt omgeschapen. Hij zou dus niet "de bouwer" zijn van "Heuvel en Dael", maar mogelijk meer "de verbouwer".

Wat gebeurt er met de buitenplaats "Heuvel en Dael" na het overlijden van Jacoba Victoria Bartolotti in 1718?
Er zijn drie erfgenamen, waarvan er een, Elis Lambertse op "Heuvel en Dael" blijft wonen. In 1729 transporteert de weduwe van Elis Lambertse, nl. Hendrikje Everts, boedelhoudster, die dan op "Heuvel en Dael" woont aan Willem Verweij, in zijn kwaliteit van Exequteur Test. van de erfgenamen van Jacoba Victoria Bartolotti:
"Een heere huisinge, genaampt Heuvelen dal, met zijn boerenwoningen, schuur en stallingen, koetshuys bakhuys, orangerye met deszelfs hoven en boomgaarden
en schaapstal,waardig geschat op ƒ 2500
idem 2 daghuurdershuysjes, " " " ƒ 200
60 morgen bos, plantagie, heuvel, " " " ƒ 2400
de Kleine Melm " " " ƒ 400"

In 1729 wordt dus de heer Willem Verweij eigenaar en bewoner. In 17 35 volgt weer een transport aan Joachim de Swart van "de plaisante buitenplaats Heuvel en Dael". Dus weer een nieuwe bewoner.
Op de Kaarten van 1681 en 1750 (Tirion) wordt "Heuvel en Dael" dan "Bartolotti" genoemd.
De weduwe van Joachim de Swart, t.w. Elisabeth van Rauwendaal verkoopt in 1759.
Zij verklaart dan te transporteren aan Joh. Halfkant, notaris te Utrecht - Gerrit Sijtveld en Jan van Wulven
"haar vervallen buitenplaats Heuvelsdal met deselve boerenhuizinge en stalling exclusief een Klokje, hangend uit de aftergevel, niets uitgezonderd, strekkende van de Geinduintjes te bergwaarts tot aan de nieuwe gemene steeg."

En volgens RA1144-28 tenslotte
"Wij Jac. Doekes enz. toen kond dat voor ons in 't gerecht gekomen is : Abraham Schimmel, bode v/h gerecht, als spec. gem. van Joh's Halfkant, notaris en procureur te Utrecht - Dirk en Gerrit Jacobs van Sijdveld en Jan van Wulven, volgens procuratie in coopcedulle 24-3-1759 voor de notaris Mr. Willem Gerad van Nes en sekere getuigen gepasseerd als vertoond, dewelke verklaren te cederen en te transporteren en in eigendom over te geven ten behoeve van
Jan Gerritse Kok
de hofstede, gend "Heuvelendal" met des selves boerenwoning, stallinge, bakhuis, hoy en schuur met al 't geen aard en nagelvast is, met 2 daggelderswoningen, met erf en grond, groot omtrent 50 mergen, so bouw, boomgaard, wey en hoijlanden, mitsgaders laanen, bossen en alle verdere opgaande geboomte daarop staande, — strekkende van de Geijnduintjes te bergwaarts tot aan de Gemene Steeg, anders genoemd Maarschalksteeg.
Gedaan 3 Apr. 1761.
Einde "Heuvel en Dael" als buitenplaats. Het wordt nu boerderij "Vosseveld".

wordt vervolgd