ONBEWAAKTE OVERWEGEN IN VROEGER DAGEN II

W.H.A. Klein

Aanvullende gegevens op het artikel "Onbewaakte overwegen in vroegere dagen", 7e jaargang, nr. 4.

Ten aanzien van het ongeval van de heer Wouters werd "van een ooggetuige" de volgende informatie ontvangen: "De heer Wouters kwam met zijn Fordje, met linnen kap, van de Eikenlaan en stak de spoorweg over bij de halte "Nieuweweg". De trein kwam uit de richting Utrecht en kon niet meer tijdig tot stilstand gebracht worden. Bij de aanrijding werd de heer Wouters uit de auto geslingerd of kon er nog tijdig uitspringen (dit is niet duidelijk), zeker is dat hij er met enkele schrammen vanaf kwam. De beide andere inzittenden, zijn echtgenote en schoonzuster, andere menen zich te herinneren dat het zijn zoon was, konden niet zo snel onder de kap vandaan komen en waren op slag dood. De auto werd nog een eind met de trein meegesleurd. Dit ongeval geschiedde ongeveer 1921-22."

Uit andere bronnen valt nog het volgende te vermelden: "Dat de heer Wouters zich als onderwijzer in die tijd een auto kon permitteren kwam doordat hij neveninkomsten had. Hij schreef nl. schoolboeken, die veel gebruikt werden. Er was echter geen geld om een garage bij het huis te bouwen en de garage werd dan ook uit heideplaggen opgetrokken. In 1923 werd meester Wouters afgekeurd voor het onderwijs daar hij zo doof geworden was, dat hij niet meer voor de klas kon staan.

Hieruit kan geconcludeerd worden dat ten tijde van het ongeval zijn gehoor al niet best was." Mogelijk is dit mede oorzaak van het ongeval, omdat hij de aankomende trein te laat hoorde.

Nagekomen (niet opgenomen in artikel VZTS)
2 berichten uit de krant van jullie 1922 over het ongeluk van de heer Wouters, waarbij zijn vrouw om het leven kwam. Ze was 48 jaar oud.