ONBEWAAKTE OVERWEGEN IN VROEGER DAGEN

J.M. Veenstra

In het herfstnummer 1986 van dit tijdschrift is een foto afgedrukt van de verongelukte verhuiswagen van de firma Haks. Ik herinner mij dit voorval nog goed, het moet omstreeks 1928 zijn gebeurd op de onbewaakte overweg op de Veldweg. De op de foto afgebeelde personen herken ik niet, ik weet wel dat bij dit ongeval geen slachtoffers waren te betreuren.

Onbewaakte overweg-ongelukken waren in Soest in die jaren geen uitzondering.
Van halve overwegbomen en/of knipperlichtinstallaties was nog geen sprake.
Het was dus zaak om bij het passeren van een overweg terdege uit te kijken. Overigens kondigde de toenmalige stoomlocomotief zijn komst aan door een aanhoudend belsignaal. Vandaar de bijnaam "Bello" voor het locaaltreintje. Het gerucht dat weer een auto op een overweg was "gekraakt" verspreidde zich destijds snel en als jongens gingen we dan na schooltijd de brokstukken in ogenschouw nemen. Zo herinner ik mij dat in januari 1929 de wegen ijsbaan-glad waren ten gevolge van ijzel, waardoor een auto, beladen met vis, vanaf de Molenstraat onder "Bello" gleed. De vis lag wijd en zijd verspreid, maar ook hier geen persoonlijke ongelukken.

Helaas liepen niet alle overweg-incidenten zo goed af. Menigmaal waren gewonden of doden het resultaat, een enkele maal door vergaande onvoorzichtigheid of roekeloosheid, zoals uit het volgende voorval zal blijken:

In de tijd dat het bezit van een auto nog hoge uitzondering was, bezat de heer Wouters, hoofd van de School met de Bijbel op Hees, zo'n gemotoriseerd voertuig. De heer Wouters stond in heel Soest bekend als een bijzonder gedurfd - zeg maar gerust roekeloos - automobilist. Moeders riepen hun kinderen binnen als zij wisten dat meester Wouters in aantocht was.
Zijn bekendste stunt was, wedstrijd rijden met de trein, wie het eerst over de overweg was. Hij won dit slechts met enkele meters ruimte, waarna hij de dodelijk geschrokken machinist met een triomfantelijk handgebaar groette.
Op zekere dag echter, kwam niet meester Wouters, doch "Bello" als overwinnaar uit de strijd. Prijs: drie mensenlevens; de heer Wouters, zijn medeinzittende echtgenote en een schoonzuster. Het einde van een Soester stuntman.

Van de redactie
Er is, naar aanleiding van de geplaatste foto van de verongelukte verhuiswagen nog een reactie van ons lid J. Hoffman uit Alkmaar.

Hij schrijft dat de aanrijding van deze vrachtwagen met "Bello" heeft plaats gehad in 1927, op de Veldweg, de overweg bij smid Valkenet: "Zeker was hierbij aanwezig de heer van Breukelen, die later zelf een transportbedrijf begon met Harry Gorissen, de latere eigenaar van "Soetax".
De heren van Breukelen en Gorissen waren beide getrouwd met dochters van Arie Kamerbeek, Kerkpad."

En heel dicht bij die Arie Kamerbeek woonde de heer Hoffman, ook aan het Kerkpad.