Moderne archeologie

Op 12 juni jl. opende burgemeester Mr. Paul Scholten het nieuwe bedrij fscomplex van het Aannemingsbedrijf H. van Asch B.V.
Hij deed dit op een originele- en aan de aard van het bedrijf aangepaste wijze, door als volleerd dragline-machinist de eerste sleuf te graven op het bedrijfsterrein teneinde te onderzoeken of zich daar sporen van bewoning uit vroeger tijden zouden kunnen bevinden. Dit bleek niet het geval; wel kwam een kistje naar boven dat enige enveloppen bevatte, waarvan er een op naam van onze vereniging was gesteld. Bij opening rolden er twee gouden dukaten uit.

Op de voorzijde van de munt is een staande ridder afgebeeld, uitgerust met zwaard en pijlbundel. Het omschrift daarbij luidt:
"Concordia Res Parvae Crescunt".
Letterlijk vertaald betekent dit:
"Door eendracht groeien kleine zaken" ofwel kortweg gezegd: "Eendracht maakt macht".
Een toepasselijke spreuk niet alleen betrekking hebbend op het bedrijf Van Asch B.V., maar ook op de Historische Vereniging Soest.

Een goed samenspel tussen gemeente, bedrijfsleven en met name onze vereniging is belangrijk voor het bevorderen van het prettige leefklimaat in Soest.

Op de keerzijde van de dukaten staat in vierkant geslagen: "MO AUR REG BELGII AD LEGEM IMPERII"
De eerste drie woorden van deze tekst zijn de afkortingen van "moneta aurea regni", wat zoveel betekent als "gouden munt van het Koninkrijk der Nederlanden volgens de wet van het Keizerrijk". Dit betekent, dat de dukaat een goudgehalte heeft, zoals dat bij edict van de duitse keizer Ferdinand in 1559 voor dukaten werd vastgesteld, nl. een goudgehalte van 0,983.
Het edict van Ferdinand werd ook in ons land voor dukaten van kracht op 4 augustus 1586, als gevolg van een resolutie die onder de graaf van Leicester tot stand kwam.
De dukaat is een Rijksmunt, doch zonder de hoedanigheid van wettig betaalmiddel; het gewicht is 3,4940 gram, hetgeen bij een goudgehalte als hierboven vermeld een zuiver goudgewicht oplevert van 3,4366 gram.
De diameter van de dukaat bedraagt 21 mm.

De dukaten mogen dan geen wettig betaalmiddel zijn; Van Asch B.V. heeft er onze vereniging een heel groot plezier mee gedaan, omdat deze een welkome bijdrage vormen aan het "werkkapitaal" van onze vereniging.

Wij hopen dat ook wanneer U in de toekomst bij werkzaamheden sporen uit het verleden tegenkomt in de Soester bodem gezegd kan worden:
CONCORDIA RES PARVAE CRESCUNT ofwel vrij vertaald:
WAT GOEDE SAMENWERKING AL NIET VERMAG.