De Oudheidskamer

U hebt onze uitnodiging om eens een kijkje te komen nemen in de boerderij aan de Ferdinand Huycklaan 18 te Soest ontvangen. In die mooie boerderij willen wij onze oudheidskamer gaan opbouwen. Wie zijn dan wel die "wij"? zult u zich afvragen. Welnu, dat is op de eerste plaats de "Stichting Oud Soest"; een geheel aparte rechtspersoon, los van onze vereniging. Deze stichting organiseerde in het verleden, toen onze vereniging nog niet bestond, de tentoonstellingen "Oud Soest".
Daarbij kwam elk jaar de wens naar voren over een ruimte te kunnen beschikken, waar permanent zou kunnen worden geëxposeerd en waar al het reeds verzamelde, dikwijls kostbare materiaal, dat tot nu toe her en der verspreid ligt opgeslagen bij particulieren en bij de gemeente, veilig kon worden opgeborgen.
Toen zich dan ook na herhaalde pogingen elders, de gelegenheid voordeed de boerderij aan de F.H.laan 18 te huren, heeft de stichting de knoop doorgehakt en is zij met de eigenaar een huur-overeenkomst aangegaan.

Dat is heel gemakkelijk gezegd, .... maar dan komen eerst de zorgen! De huur moet worden opgebracht, er dient te worden gezorgd voor verlichting, verwarming, beveiliging, onderhoud enz. enz. Dat kost veel geld.
De stichting heeft daarop enige gegadigden benaderd, waaronder onze historische vereniging, met de vraag of bij onze vereniging belangstelling zou bestaan aan dit project deel te nemen. In de dit voorjaar gehouden algemene ledenvergadering is toen met algemene stemmen besloten medewerking te verlenen voor een deel van het pand in onderhuur over te nemen.

De genoemde stichting is en blijft naar buiten voor het geheel aansprakelijk, zodat de lasten voor de vereniging beperkt blijven tot de met de stichting overeengekomen bijdrage in de hoofdhuur.
Ook het college van B & W van Soest werd benaderd met een verzoek om financiële medewerking. Het College liet bij brief van 22 juli jl. weten, dat men daar "het streven om tot een oudheidskamer ten behoeve van de gemeente te komen zeker weet te waarderen". Een verzoek om financiële medewerking werd niet afgewezen, maar afhankelijk gesteld van het verkrijgen van een belangrijke bijdrage in de exploitatiekosten van de zijde van het particulier initiatief en het bedrijfsleven. Met andere woorden: de gedachte rond het stichten van een oudheidskamer moet aantoonbaar leven onder de ingezetenen van Soest. Wanneer dat is gebleken, zou met vrucht een beroep kunnen worden gedaan op de Raad van de Gemeente te besluiten het streven eveneens te subsidiëren.
Door de Winkelkring "Hartje Zuid" die september het eerste lustrum viert, werd reeds medewerking toegezegd. Iedere klap op de "Kop van Jut" levert een bijdrage op voor de Stichting Oud Soest. Dat is spontaan en wij vertrouwen erop, dat van nog meerdere kanten medewerking komt.

Wat kunnen de leden van de Historische Vereniging nu doen?
Wat kan iedere burger van Soest die het bewaren van het weinige dat ons nog rest uit vroeger jaren ter harte gaat nu doen?

Heel eenvoudig dat: samen de schouders onder dit project zetten!
U wordt gevraagd om geld in de vorm van een vaste jaarlijkse bijdrage .
Met deze toezeggingen - wellicht voor meerdere jaren - kan dan sprake zijn van een garantie-fonds. Met uw toezeggingen kan de belangstelling van het particulier initiatief worden gedemonstreerd.

Niet alleen geld is daarbij belangrijk, maar ook uw toezegging tot daadwerkelijke hulp bij de opbouw door arbeid of beschikbaarstellen van materiaal.
Toe, stel de Stichting Oud Soest en de Historische Vereniging Soest niet teleur. Werk mee, het is alleszins de moeite waard.

Om het voor u wat overzichtelijker te maken hebben wij de secretaris van de Historische Vereniging Soest bereid gevonden tijdelijk ook het secretariaat van de Stichting Oud Soest waar te nemen. Laat daarom vandaag nog wat horen aan het adres van de secretaris:
de heer P.J. van den Breemer,
Vosseveldlaan 21, Soest
telefoon 02155 - 13910

In de krant van 4 april 1922 staat te lezen:
Met ingang van zaterdag is de melkprijs te Vlaardingen tot 10 cent per liter verlaagd. In Muiderberg is de prijs van de melk van 16 cent tot 12 cent afgeslagen. Wanneer volgt het brood?

Ten gevolge van het gebrek aan aardappelen en het invoerverbod van sinaasappelen is een scheurbuik-epidemie uitgebroken onder kinderen in Wenen. De geneesheren eisen vrije invoer van sinaasappelen als het beste middel tegen scheurbuik.