Verschenen boekwerken: Soester Boerendansgroep 1958-2018

Fred Engberink

Soester Boerendansgroep 1958-2018
Fred Engberink

Op 13 maart 1958 werd in restaurant "Zonneheuvel" aan de Torenstraat te Soest door enkele bestuursleden van de "Jonge Boeren en Tuinders Bond afd. Soest" een zelfstandige vereniging opgericht, met als doel de oorspronkelijke Soester boerenkleding en de oude Soester dansen, die rond 1900 tijdens festiviteiten op de boerderij werden gedanst, in stand te houden en bij diverse gelegenheden ten tonele te voeren, zowel in Soest als daar buiten en menigmaal zelfs in het buitenland.

Bij gelegenheid van het 60 jarig bestaan is in 2018 een boekwerk verschenen. Het eerste exemplaar is op 13 maart 2018 overhandigd aan Burgemeester Rob Metz tijdens een reünie van leden en oud-leden. In chronologische volgorde van de afgelopen 60 jaren is het wel en wee van de dansgroep beschreven, gebruikmakend van jaarverslagen en notulen. Behalve dat men kennis neemt van het reilen en zeilen van de dansgroep, verkrijgt de lezer ook menigmaal een indruk van activiteiten die in dit tijdsbestek in Soest hebben plaatsgevonden. Hierbij kunnen we denken aan de Wisobeurs op de Eng, cultuurfestivals, bijzondere jubilea, historische optochten,etc.

In dit boekwerk kan men ook kennis nemen van oude tradities, zoals de ceremonie met de bruidspijp, de oorsprong van het oudste Soester lied "Een Babiloontje", het lijflied van de Soester Boerendansgroep, maar ook het aloude lied dat sinds mensenheugenis tijdens teerjaren door de leden van het Groot Gaesbeeker- of St. Aechten Sehuttersgilde van Soest wordt gezongen bij het dansen rondom de gildeboom.

De zondagse Soester boerenkleding van rond 1900 wordt tot in detail beschreven en ondersteund met foto's en u vindt er de teksten van de aloude liederen die tijdens de dans werden gezongen. Dienstmeisjes in Soest, die in de 19e eeuw werkzaam waren in de talloze villa's en herenhuizen, maakten ook kennis met de salondansen die in het burgerlijk milieu werden gedanst en die natuurlijk ook op de boerderij terecht kwamen.

Het boekwerk telt 200 pagina's en is ruim voorzien van foto's. Als extra document is er op verzoek een aanvullende DVD beschikbaar met foto en filmmateriaal. Er is nog een aantal boeken voor een speciale vriendenprijs verkrijgbaar. Heeft u belangstelling voor de geschiedenis van Soest, dan hoort dit boek ook in uw boekenkast thuis.

Voor adressen en kosten kunt u contact opnemen met Fred Engberink; tel 06-30651539