Koffie-ochtend Soesterberg

In Soesterberg organiseert de Koffiegroep van de Stichting Balans samen met Jan de Mos iedere laatste woensdag van de maand een themaochtend, waarbij de historie van het eigen dorp centraal staat.
Men komt bijeen in De Linde op de Christiaan Huijgenslaan. Gerrit van Rheenen en Theo Abbenhuis startten circa 5 jaar geleden op verzoek van Balans in het Soesterdal aan de Rademakerstraat een koffiegroep waarbij de gespreksthema's vaak de ontwikkeling van Soesterberg waren. In die tijd was ook de toenmalige werkgroep Soesterberg van de HVS, waar Jan de Mos lid van was, in het Soesterdal actief met de organisatie van presentaties en tentoonstellingen. Ook werden excursies gehouden naar onder meer naar het landgoed Beukbergen, Oude Tempel en het Cenakel. De samenwerking met de Koffiegroep bestaat eigenlijk al vijfjaar.

De thema's voor de ochtenden variëren van het ophalen van herinneringen aan oud dorpsbewoners en hun dagelijkse bezigheden, (verdwenen) winkels, bedrijven en natuurlijk het vliegveld. Wie overigens denkt dat Soesterberg is ontstaan door de luchtmachtbasis, kan tijdens de bijeenkomsten nog best veel leren. Wie wist dat in de historie bewoners van de Berg zelfs in Bunnik kerkten. De in Soesterberg bekende familie Smorenburg heeft derootsin Zeist liggen en ging naar de RK Kerk in Bunnik (Zeist en Soesterberg hadden nog geen RK Kerk). Zij hadden meerdere bezittingen aan de Wegh der Weegen en waren bepaald niet onbemiddeld.

De ochtenden worden goed bezocht. Maandelijks verwelkomt men tussen de 25 en 60 belangstellenden. De toegang is vrij. Het bijzondere is dat er geen centrale presentatie is, maar de gespreksleider stimuleert dat de bezoekers aan de hand van de getoonde beelden met elkaar in gesprek gaan en luisteren naar elkaars verhalen. De initiators melden dat door de opzet een geanimeerde sfeer ontstaat, waarbij vele oorspronkelijke verhalen boven water komen.

Kortom, een succesvol initiatief dat navolging verdient.