Berichten van het bestuur

Bibliotheek en archief
Zoals we in het beleidsplan aangekondigden, zullen we voor onze leden op de eerste zaterdag van de maand onze bibliotheek en archief openstellen. Wat er in het archief te vinden is, is nu gedigitaliseerd. Dat maakt het zoeken makkelijk. Leden kunnen na raad-pleging computer verder zoeken in het archief. Van de bibliotheek is een alfabetische lijst gemaakt en een lijst waar de boeken staan. Op de kopieermachine kunt u tegen betaling kopieën maken. De eerste keer zal zijn op zaterdag 6 oktober van 14.00 uur tot 16.00 uur. Verder altijd op de eerste zaterdag van de maand. Een van de bestuursleden zal dan aanwezig zijn.

Contributie
Nog niet iedereen heeft de contributie overgemaakt. Het dringend verzoek is om de contributie spoedig over te maken.

E-mailadres
Het bestuur wil de leden frequenter en directer informeren! Daartoe hebben we uw e-mailadres nodig. Nogmaals het verzoek om uw email adres naar info@hvsoest.nl te versturen. Uiteraard gebeurt dit op vrijwillige basis en geldt voor leden waar wij nog geene-mailadres van hebben.

Ledenbestand
Voor zover ons bekend zijn overleden: mevrouw Boekamp en mevrouw Dr Ina Isings. Wij wensen de nabestaanden de kracht toe om het verdriet te dragen. Nieuwe leden mochten we ook verwelkomen: mevr Treepvan Hoeckel, familie Diemers, Stockwielder, van der Putten, van Lemel, van den Breemer, Van den Ende en de heren Mackellar, Jansen, Hop, Dormael, van de Bospoort, Pasman, Schokker en Paul.

Kwartaalactiviteiten in september en december
De eerste kwartaalbijeenkomst in juni werd nog bescheiden bezocht; de reacties van de aanwezigen waren positief. Op 27 september vindt weer de Kwartaalactiviteit plaats. Vertegenwoordigers van Archief Eemland zullen u informeren over de wijze waarop het archief van de gemeente Soest wordt beheerd als ook wat de werkwijze en dienstverlening van het Archief Eemland is. Na de pauze gelegenheid tot informeel samenzijn.
Plaats Grote zaal van het Museum Soest
Aanvang 20.00 uur met inloop vanaf 19.30 uur
Reserveer in uw agenda: de volgende Kwartaalactiviteit op 13 december. Nadere berichten volgen.

Communicatie en voorlichting
Het bestuur is blij met de bereidheid van Peter Beijer om ons te ondersteunen en te adviseren over onderwerpen en aspecten die samenhangen met communicatie en voorlichting. Peter doet dit niet als bestuurslid. Wel zal hij deels de bestuursvergaderingen kunnen bijwonen.

Onderwijsproject voor leerlingen
De HVS ontving van de RABO een cheque die in het kader van de RABO Clubkas campagne jaarlijks wordt uitgereikt aan organisaties die in de regio Amersfoort Eemland actief zijn op sportief, cultureel, museaal of recreatief gebied. Het bedrag van € 984,03 wordt besteed aan een activiteit dat basisschoolleerlingen meer wil betrekken bij de lokale geschiedenis. Dit is één van de plannen die het bestuur heeft in het kader van het Beleidsplan 2018-2021. Deze activiteit wordtismhet Museum Soest verder ontwikkeld.

Proef: maandelijkse bijeenkomst in Museum Soest
Het bestuur wil in samenwerking met Jan de Mos uit Soesterberg een proef starten om maandelijks overdag een bijeenkomst te organiseren voor (niet-)leden van de HVS over een historisch onderwerp.
Jan de Mos organiseert samen met vrijwilligers van De Koffiegroep reeds enige tijd met succes soortgelijke themabijeenkomsten in Soesterberg. Zie het artikel hierover in dit blad.
Het bestuur overweegt nu om iets vergelijkbaars in Soest te organiseren.
Het bestuur zoekt actieve vrijwilligers die hier willen meewerken. Suggesties voor thema's zijn ook welkom. Mail naar info@hvsoest.nl.