Rijwielhandel Joh Vervat uit Soestdijk

Herbert Kuner

Bakhoofdplaatje van Joh. Vervat, Soestdijcksche rijwielhandel,
dat met liefst vier spijkerttjes op de balhoofdbuis
van een Vervat-rijwiel bevestigd was.

De voormalige rijwielhandel van Johan Vervat werd opgericht in 1903 en zat aan de Veenhuizerstraat 13, hoek Beetzlaan (nu Koninginnelaan 37) in Soestdijk. Uit oude krantenadvertenties van Vervat is op te maken dat hij voor de Tweede Wereldoorlog geen Nederlandse merkfietsen verkocht. Hij adverteerde begin jaren 20 met 'prima Engelsche heerenof damesrijwielen' met garantie en lager geprijsde Duitse fietsen, zonder merken te noemen. Daarnaast verkocht hij fietsen onder eigen merk en handelde hij ook veel in kinderwagens. Zo noemde hij zijn bedrijf in de jaren 30 dan ook `Soestdijksche Rijwiel- en Kinderwagenhandel Joh. Vervat' en later zelfs 'Eerste Soestdijksche Rijwielhandel'.

In 1931 werd Jo Vervat getroffen door het overlijden van zijn vrouw. Ondanks dit verlies ging hij verder met zijn onderneming. In een veelzeggende advertentie uit 1935 staat te lezen: "Twijfel dan niet door al die opgezweepte merken, die telkens weer verdwijnen, maar berijdt een le soort VERVAT'S RIJWIEL en het voldoet u altijd. U profiteert van 'n ruim 30-jarige ervaring en praktijk, wat U nergens krijgt. - U betaalt geen bondsprijzen, maar ontvangt ruimschoots waarde voor uw nu zoo kostbaar geld."

Hieruit wordt duidelijk dat Vervat een van de relatief weinige (grotere) fietsenmakers was die zich niet wensten te houden aan de prijsafspraken van het oppermachtige rijwielkartel CBR (Centraal Bureau voor de Rijwielhandel) en die daardoor ook geen fietsen van grote, bekende merken konden verkopen.

Na de oorlog was het roer bij Vervat omgegaan. Hij was ineens agent van de bekende fietsmerkenRaleigh, Germaan en Locomotief. Daarnaast deed hij veel in bromfietsen van Magneet, Berini,Spartaen Solex. Ook werkte zijn zoon inmiddels in het bedrijf mee.

In 1957 hield Vervat het na 54 jaar in zijn zaak te hebben gewerkt voor gezien. Zijn zoon volgde hem niet op, maar Vervat verkocht de fietsenmakerij aan W.H. Scholten uit Loenen. Een kleine twee jaar later kwam de zaak alweer in handen van een nieuwe eigenaar, Wim Sluijter, die er behalve fietsen, bromfietsen en kinderwagens ook witgoed en elektrische apparaten verkocht.

Bron: de informatie van dit artikel is grotendeels afkomstig van advertenties uit onlinete raadplegen Soester kranten.