Voorwoord van de redactie

Redactie

Iets later dan u gewend bent ontvangt u de najaarseditie van dit blad, de reden treft u in dezelfde envelop aan. Voor ons als redactie een lustrumnummer, in de huidige samenstelling hebben we nu vijf jaar lang de redactiewerkzaamheden verzorgd. Voor mij een mooi moment om het 'hoofdredacteurschap' te beëindigen, dit omdat ik graag meer tijd wil steken in het boek "Soest en Soesterberg in de negentiende eeuw". Graag wil ik Dick van Fulpen en Piet van Elteren danken voor het redigeren van alle teksten.

Jan de Mos heeft over de Post en alles wat daarmee samenhangt betreffende Soesterberg een mooi artikel geschreven, het zou mooi zijn als iemand voor Soest dat ook nog eens oppakt. Over de scholen en onderwijs in Soest is al meer geschreven in dit blad, maar nu heeft de heer Douwe van der Meulen ook het ontstaan van de "Van der Huchtscholen" op schrift gesteld. In dit blad heeft de heer Walter H.A. Klein (1913-1991) ook al het een en ander opgetekend over het Wan der Hucht onderwijs' maar dat zal bij de meesten al in vergetelheid geraakt zijn. Beide heren kennen de school van binnenuit, ze waren daar onderwijzer.

Aan het begin van de Van der Huchtlaan staat nu als decoratie een slagboom met de tekst "v/h Buitenplaats Vredehof anno 1908", gewaagd en verwarrend om toen het ruim bemeten nieuwe huis (nu Bosstraat 12- 14) — maar toch zeker geen echte buitenplaats — die naam te geven. Toen stond er namelijk aan de Vredehofstraat een echte buitenplaats Vredehof waar burgemeester Grothe en zijn echtgenote woonden. Mede dankzij het prachtige weer op 3 september is het hoogtepunt van het Landjuweel — de ontvangst van ongeveer 120 andere gilden •— vlekkeloos verlopen. Over de kleding van het Soester Groot Gaesbeeker Gilde heeft René van Hal een artikel geschreven. Een kort artikeltje over rijwielhandel Vervat bracht wat jeugdherinneringen bij de mederedactieleden boven, Piet kon zich deze reclame slogan nog herinneren: "koop nu voor uw schat een wagen van Vervat". Met 'wagen' werd geen auto maar kinderwagen bedoeld. Bijna iedereen kan zich het televisieprogramma "De Fabeltjeskrant" uit eind jaren 60 en begin jaren 70 van de vorige eeuw wel herinneren. De openingstune was het liedje "Hallo meneer de Uil" dat ingezongen is met medewerking van kinderkoor "De Schellebellen" uit Soest, meer daarover in het artikel van Marijke Verlaan-van Dorresteijn. Verder wat wisselend verschijnende rubrieken.