Voorwoord van de (interim) voorzitter

Hanneke Roskam-Slot

Een goede gewoonte binnen onze vereniging is dat bij de start van een nieuw verenigingsjaar de voorzitter een voorwoord schrijft, dus ook een nieuwe voorzitter.

Graag wil ik mij in deze eerste editie aan u voorstellen. Velen van u kennen mij reeds van fietstochten, bustochten, klitsavonden en in het verleden in allerlei functies binnen Museum Soest.

Ik werd heel veel jaren geleden geboren in Alkmaar als Hanneke Slot. Op mijn tiende verhuisden wij, mijn ouders, twee broers en een zusje naar Utrecht, waar wij drie jaar bleven wonen. In 1965 kwamen wij naar Soest, waar ik verder opgroeide met de ULO en de korfbalclub Meteoren. Mijn loopbaan startte met een opleiding aan de Pedagogische Academie, die ik na vier jaar positief afsloot. Na een jaartje voor de klas, trouwde ik met SRV-man Kees Roskam van de Molenstraat en werd op mijn 24stevoor de eerste keer moeder en wel van een dochter: Selina. Na twee en een half jaar werd de "volgende" geboren, maar wonder boven wonder, het waren maar liefst drie baby's tegelijk: twee jongens en een meisje. Niet te vroeg geboren en helemaal gezond. Wij noemden hen Robin, Marco en Inge en zij zijn nog steeds alle drie woonachtig in Soest, Selinawoont sinds een jaar of tien in Amersfoort. Helaas werd hun vader ziek, hij kreeg de Ziekte van Kahler en die werd hem binnen drie jaar fataal en hij overleed daardoor in 1983 op 40-jarige leeftijd, toen de kinderen 5 1/2 en 8 jaar waren. Met vier kleine kinderen was het daarna zaak om zo snel mogelijk weer als onderwijzeres aan het werk te gaan, tijd om echt te rouwen was er niet, want er moest brood op de plank komen. Na wat omzwervingen langs andere basisscholen kreeg ik een vaste baan op de Desmond Tutuschool, toen nog de Ingenhof, bij AnsMann. Dit duurde tot Ans met pensioen ging en was de zwaarste maar ook de beste tijd van mijn leven. Een baan met heel veel voldoening. Jaarlijks zoeken de collega's elkaar nog op met een dinertje, dat zegt wel iets. Sindsdien stort ik mij op allerlei vrijwilligersbanen en heb inmiddels tot mijn grote vreugde maar liefst elf kleinkinderen en een  partner (Jan) met nog eens drie kleinkinderen. Sinds afgelopen zomer zing ik met heel veel plezier in het PVocaal-koor en dit koor heeft op het Bevrijdingsconcert op 7 mei j.l. nog opgetreden. Op vakantie gaan wij het liefst met ons kleine zilverkleurige campertje (VWT4), een gewezen ambulance uit Oostenrijk en knorren daarmee door West-Europa. En dat de tijd vliegt merk ik in juli a.s. want dan word ik alweer 65 jaar, waarmee de borstkanker die zes en een half jaar geleden bij mij werd geconstateerd, dus alweer even zoveel tijd geleden is, onnodig om aan te geven hoe blij ik daarmee ben. Natuurlijk is het bovenstaande niet meer dan , zeg maar, een klein overzicht van mijn leven maar voldoende om een indruk te krijgen van uw nieuwe voorzitter.

Na mijn werkzame tijd kwam ik door Jan terecht in het Museum en voelde mij daar tussen al die oude spulletjes en bij Antoon van den Dijssel erg op mijn gemak. Het was dan ook in die tijd dat ik mij ging interesseren voor de historie van Soest in al zijn facetten. Daarvanuit startten mijn werkzaamheden voor het museum en automatisch voor de HVS, die mij in de loop der tijd uitnodigde om steeds meer te doen bij de HVS en daarmee tevens meer inzicht te krijgen in het verleden maar ook zeker in het heden, welke natuurlijk onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Hieruit vloeide ook voort mijn ambitie om uw voorzitter te zijn, al is het "ad interim". Er is veel te doen.

Wij, het bestuur, doen ons best om op allerlei gebied de historie van Soest te onderzoeken en zichtbaar te maken voor zo veel mogelijk mensen door boeken uit te geven over de geschiedenis (o.a. Soest en Soesterberg in de 17de en 18de eeuw en het nieuw te schrijven Soest in de 19de eeuw) en de websites www.hvsoest.nl en www.soestopdekaart.nl verder te ontwikkelen en te onderhouden, en niet te vergeten het 4 keer per jaar uitgeven van ons eigen blad Van Zoys tot Soest, het geven van een lezing zo nu en dan en u verder te betrekken in allerlei quizzen, fietstochten en bustochten, die ook altijd een cultuurhistorische achtergrond hebben. Met andere woorden: wij proberen de historische waarden van Soest in onze vereniging zo goed mogelijk te beheren. Vanuit deze positie wil ik een ieder die de HVS een goed hart toedraagt en allen die meewerken in deze vereniging bedanken voor hun inzet en spreek de wens uit in de verwachting en hoop, op een goede samenwerking met de leden, Museum Soest, het Gilde en daar waar nodig de Gemeente Soest, en alle andere instellingen waarmee een Historische Vereniging van doen heeft....

Met vriendelijke groet, uw (interim) voorzitter:
Hanneke Roskam-Slot.