Aanwinsten voor de geschiedschrijving van Soest en Soesterberg

Ton Hartman

De historische vereniging Soest / Soesterberg verkrijgt verschillende documenten. In deze rubriek, die zeker niet volledig is, worden sommige giften wat nader beschreven.

Onderlaatst werd ik benaderd door dhr.OttoHilhorst, geboren in 1943 aan de Korte Hartweg 10 maar nu woonachtig inPerth,Australië. Zijn ouders Reijer Hilhorst en Hendrika Cornelia 't Lam hadden in 1956 besloten om met hun huisgezin van zes jonge kinderen te emigreren. Reijer was geen onbekend persoon in Soest, hij was een tien jaar gemeenteraadslid voor de Katholieke Volkspartij. Daarnaast bekleedde hij allerlei functies in het maatschappelijk leven. In het dagelijks leven was hij onderhoudsschilder bij Mariënburg. Naar aanleiding van een conflict besloot hij plotsklaps te emigreren, de keuze van toekomstig vaderland was nog het moeilijkst. Canada was te koud, Nieuw-Zeeland te ver weg, Zuid-Afrika had het verkeerde politieke systeem. Ook Ethiopië was toen een populair immigratieland maar daar ging vader Reijer niet naar toe; verf was inmiddels kwalitatief zo goed dat zelfs een 'zwarte' zelf kon schilderen! Tenslotte ging de reis met SS Waterman naar Melbourne in Australië.

OttoHilhorst was op zoek naar het verleden, ons heeft hij kopieën van familiepapieren beschikbaar gesteld, zoals;
• Zijn rechtstreekse afstamming naar de oudst bekende voorvader Meijns Huijbert Hilhorst (1455-1498). De opsteller van deze reeks laat Meijns getrouwd geweest zijn met Lady MargrietIIvan Egmond (1455-1536) en kan zo nog 19 generaties in de familie Van Egmond terug. Uit de artikelenreeks van Reinier Hilhorst, getiteld; "Bespiegelingen over de familie Hilhorst aan de hand van de familiewapens" is voor de echtgenote geen duidelijke achternaam of afstamming bekend geworden (zie dit blad 32 jrg. Nr.3 blz. 18 t/m 22). Waarschijnlijk heeft de wens om verder terug in de tijd te gaan het gewonnen van de zorgvuldigheid.
• Artikel over zijn grootvader Otto 't Lam (1894-(1984).