Verslag fietstocht HVS op 15-6-2013: Koninklijke plekken in en rondom Soest

Henk Groenesteijn

Achteraf heeft deze fietstocht met bezoek aan de Stulpkerk en begraafplaats in de Lage Vuurse een extra dimensie gekregen. Was de Koninklijke link eerst maar mager met een Koninklijke zitbank, nu na de begrafenis van Prins Johan Friso is er geen twijfel meer over de plaats in de geschiedenis die deze plek gaat krijgen. U zult begrijpen dat het verslag voor het overlijden van Prins Johan Friso is geschreven.

Na een hevige stortbui kwam de zon tevoorschijn en zij verdween niet meer. De jaarlijkse fietstocht van de Historische Vereniging Soest - Soesterberg werd mede door het zomerse weer dit jaar opnieuw een gezellige tocht. De start was bij een historische ontmoetingsplaats: het Koningin Emmamonument tussen de Torenstraat en Stationsweg, tegenover de Oude Kerk. Koningin Wilhelmina kwam het monument al in oktober 1936 feestelijk openen ter nagedachtenis aan haar in 1934 overleden moeder. Nu waren er 35 personen startklaar om ook naar andere koninklijke plekken te gaan. Ieder sprong op zijn/haar fiets en we reden in een sliert over de Lange Brinkweg, passeerden de Koninklijke Wachtkamer op Station Soestdijk (die Koningin Emma in 1897 liet bouwen) en vervolgden de route langs de delicatessenzaak en hofleverancier van wijlen koningin Juliana en prins Bernhard Joh. Mets aan de Van Weedestraat. Na een korte stop bij de Naaldvak- en Breischool op de Burg. Grothestraat, opgericht door Koningin Anna Paulowna, echtgenote van Koning WillemII, kwam het gezelschap aan bij Paleis Soestdijk, waar Koningen, Koninginnen, prinsen en prinsessen van Oranje sinds 1671 hebben vertoefd. Koffie of thee met appelgebak werd genuttigd op de Brink in Baarn, met uitzicht op de Pauluskerk waar Koningin Juliana ook kerkte.

Na drie kwartier pauze fietste de groep langs Station Baarn met de Koninklijk Wachtkamer. In de jaren 60 en 70 stopte hier soms de koninklijke trein, om de familie af te zetten, terug van een vakantie in Lech. Cameraman Fred Engberink legde de heuglijke momenten vast op video en foto. Door de bossen van Baarn en de Lage Vuursche weer verder. De Hervormde Stulpkerk met de Emma- en Wilhelminabank werd aangedaan. Hier werd gepauzeerd om te luisteren naar Koninklijke verhalen door de heer Jan Kuijt, voorzien van sappige details. Waarom heeft de Lage Vuursche een zwart hek en geen groen rondom landgoed Drakensteyn? Dat had te maken met bureaucratische krachten waardoor de gemeenschap geen bezwaar kon maken, meende de heer Kuijt. "Maar goed, niet iedereen krijgt een voormalige koningin als buurvrouw.", stelde hij. Voor wat, hoort wat.

Op de fiets over de Slotlaan, langs de ingang van Kasteel Drakensteyn van Prinses Beatrix, ging de stoet naar Landgoed Ewijckshoeve, waar op zaterdag helaas de poort is gesloten. Vanaf de Biltseweg was het landhuis van Prins Hendrik, broer van WillemII,wel goed te zien, het is er prachtig gelegen. Nog wat historische verhaaltjes en een dankwoord aan ieder als afsluiting bij de poort en toen werd het tijd om terug te keren naar de bebouwing van Soest.

Hoewel enkele deelnemers al op een gevorderde leeftijd waren konden zij toch soms het tempo aangeven, het voordeel van de moderne fietsen met trapondersteuning.

De foto's bij dit verslag zijn gemaakt door Fred Engberink, van hem vindt u ook een mooi videoverslag bij Nieuws op: www.hvsoest.nl, het bekijken waard!