Uit de bladen

Ton Hartman

De Historische vereniging Soest / Soesterberg heeft met verschillende andere historische kringen en organisaties in de regio een ruilabonnement van hun ledenblad. Soms komen daarin Soest of (oud) Soesders tevoorschijn. De artikelen worden in deze rubriek alleen even belicht. Voor inzage van de oorspronkelijke verhalen bent u welkom op de 2de donderdagavond van de maand in Museum Oud Soest.

Baerne
In het kwartaalblad van de Historische Kring Baarn (juni 2013) een artikel over Jan Dorrestijn, de oprichter van onder andere een transportbedrijf. Inmiddels is dit transportbedrijf gevestigd in Soest en geniet al enige naamsbekendheid. Daarmee is alles betreffende Soest wel gezegd, want hoewel er vele naamsvarianten zijn komt deze tak oorspronkelijk uit Driebergen.

Oud Utrecht
In het tijdschrift (juni 2013) voor geschiedenis van stad en provincie Utrecht staat de Koude Oorlog centraal. Daarin een drietal artikelen die een relatie met Soest en Soesterberg hebben. Een artikel draagt de kop "Geheime operaties van 'grijze muizen' ".

Een van de grijze muizen is onze voorzitter HermanSchoemakerdie geïnterviewd is door Maurice van Lieshout over deze organisatie. Hoewel wij graag de primeur gehad hadden nodigen wij hem alsnog uit om met een artikel deze organisatie in ons blad te belichten.

Een ander artikel van de journalist Mark Traa getiteld "Als ratten in de val" handelt over hoe de provincie Utrecht beschermd zou moeten worden als de Russen zouden binnenvallen. Binnen een straal van drie kilometer rond de vliegbasis Soesterberg zou iedereen geëvacueerd moeten worden. Tot in detail waren de plannen uitgewerkt; vier vrachtwagens zouden worden ingezet om matrassen en beddengoed te vervoeren. Twaalf bussen zouden in pendeldienst 2500 evacués afvoeren. De opgetrommelde buschauffeurs zouden uit de stad Utrecht komen en plaatselijke padvinders moesten dan de weg wijzen. Hadden ze niet eenvoudiger de bussen van WC. Tensen kunnen inhuren? De overige 2000 personen worden geacht zich per rijwiel of ander eigen vervoermiddel te verplaatsen, er wordt niet beschreven waarnaar toe.

Tenslotte een uitgebreid artikel over de vliegbasis Soesterberg van de hand van Kees Volkers. Hij noemt het een Utrechts bolwerk tegen de Russen. Enigszins chauvinistisch vind ik deze subkop, alsof Utrecht (stad of provincie) dat georganiseerd heeft. Het is meer een van de bolwerken van de NAVO en met name de Amerikanen. De laatste jaren is al veel over de vliegbasis Soesterberg gepubliceerd, toch zijn er in dit verhaal toch weer nieuwe elementen. Ook wordt soms anders tegen bepaalde ontwikkelingen aangekeken. De een noemt het voor het eerst doorbreken van de geluidsbarrière een technische vooruitgang, terwijl de ander de bijbehorende geluidsknal als een ernstig gezondheidsprobleem ziet.