Noodsupermarkt Overhees 1976

Bevrijdingsoptocht 1955

Bevrijdingsoptocht 1955; wagen Gymnastiekvereniging Olympia

Menu

Boekrecensie: Een Eeuw Vliegkamp en Dorp Soesterberg; auteur Dik Top

Hanneke Roskam-Slot

Voor mij ligt het betreffende boek in een prachtige uitvoering, tintje beige/bruin (sepia) met een foto van, zo te zien, een Fokker F.14 met heel veel toeschouwers op de Vliegbasis Soesterberg. De afmetingen van het boek zijn 24,5 cm X 27,5 cm en heeft 222 pagina's. Het boek begint uiteraard met een voorwoord, in dit geval van Wim Couturier, die zelf, maar ook zijn ouders van alles te doen hadden met Soesterberg en niet in de laatste plaats met het vliegen al(-122r.

Wim Couturier is vol lof over het geschrevene, en beschouwt het boek als een eerbetoon aan zijn ouders die veel pionierswerk hebben verricht in Soesterberg. Na het voorwoord vind ik een zeer uitgebreide, erg overzichtelijke inhoudsopgave.Op bladzijde 10 krijg ik eerst een inleiding hoe Dik Top gefascineerd raakte door de vliegerij, begeleid door mooie foto's.

In hoofdstuk 1 begint het verhaal van het ontstaan en de ontwikkeling van het dorp Soesterberg, ongelooflijk veel wetenswaardigheden van de voorvliegkampse tijd vind ik terug in dit hoofdstuk, maar ook de eerste privé vliegbewegingen aldaar. Bovendien weidt de schrijver uit over andere delen van ons land, waar men ook bezig was om vliegtuigen van de grond te krijgen. Ook de bouw van de vliegtuigen krijgt volop aandacht in het boek, bijvoorbeeld door Frits Koolhoven en iets later Anthony Fokker. Maar er worden nog veel meer namen genoemd van pioniers uit de begintijd rond 1910 en na die tijd. Het is kostelijk om te lezen hoe er in die jaren al wedstrijden gehouden werden en over de enorme concurrentie bij de vliegers onderling.

Het boek is doorspekt met makkelijk te lezen historische verhalen en feiten en begeleid door geweldige foto's. Alle periodes van het Vliegveld Soesterberg komen aan bod, met daar waar noodzakelijk, aanvullingen vanuit andere plekken in het land. Dik Top beschrijft ook de enorme importantie van Anthony Fokker voor de luchtvaart en de rol van de KLM. Ook de Amerikanen die hier rond de jaren tachtig waren gelegerd komen uitgebreid aan bod, met al hun aanverwante bezigheden tijdens de Koude Oorlog. Ondertussen blijft hij de ontwikkelingen bijhouden die voor het dorp Soesterberg zo belangrijk waren en zijn.

Een laatste hoofdstuk is gewijd aan de opheffing van de Luchtmachtbasis Soesterberg en de ontwikkeling van het nieuwe museum op de Basis en de ontwikkeling van het restant van de luchtmachtbasis minus het gedeelte dat van Defensie blijft, als natuurgebied en plek voor nieuwe woningen en recreatie.

Kortom, dit verhalend naslagwerk van schrijver Dik Top, is wat mij betreft zeer de moeite waard om in bezit te hebben en er geregeld even in te lezen en om Soesterbergse zaken op te zoeken. Absoluut een aanrader.

Het boek is uitgebracht in eigen beheer van Dik Top en is onder andere verkrijgbaar bij drogisterij Sukking in Soesterberg en bij Boekhandel Van de Ven in Soest voor E 19,95.

Contact

Historische Vereniging Soest/Soesterberg