Aanwinsten voor de geschiedschrijving van Soest en Soesterberg

Ton Hartman

De historische vereniging Soest / Soesterberg verkrijgt verschillende documenten. In deze rubriek, die zeker niet volledig is, worden sommige giften wat nader beschreven.

Een prachtige vogelvluchtfoto gemaakt van de toren van de Oude Kerk met een panorama uitzicht over de Zuidereng. Op de website www.verdwenensoest.nl wordt deze foto als achtergrond in de kop gebruikt. Op de achterzijde wordt vermeld dat de foto is gemaakt door Louis. H. M. Hartogh Heys.Deze had een "Elect. Fotog. Vergrootingsinrichting" aan de Kerkstraat 5 in Soest. Prominent in beeld natuurlijk het gebouw van het station Soest. Links daarvan, en niet minder prominent, het gebouw van de `maalderij'. Van het kubusachtige gebouw zal de verf amper droog geweest zijn want de gezamenlijke veehouders van Soest hadden in 1916 besloten om samen te werken. Het uiterlijk van het gebouw is ingrijpend gewijzigd door uitbreidingen en aanbouwen maar het laadbordes is nog steeds herkenbaar.

Verhalen geschreven door Jan Nijhof, geboren 1935. Zijn ouders zijn de laatste bewoners geweest van de molenaarswoning behorende bij de Windhond. Ook een verhaal over een stukje akkerland aan de Engherbergersteeg. Verder worden wat paragrafen besteed aan de familie Kinderdijk.

Herinneringen van Antoon Roest aan de Tweede Wereldoorlog. Eerder heeft hij in dit blad al eens over de Soester stoppelknollen geschreven en over het waterschap Het Soesterveen. Op de website www.hvsoest.n1 kunt u zijn herinneringen aan het Oude Grachtje lezen, onderlaatst kregen we daarvoor nog complimenten van een oud bewoner. Villa Anna Marie, deze verdwenen villa is onderwerp geweest in enkele artikeltjes in de rubriek Verdwenen Soest. Van de broers Kees en Lex van den Brink mochten we uitgebreidere informatie ontvangen die een welhaast compleet beeld geven van de geschiedenis van het pand en bewoners.

10 Mei 1945, bij de ontwapening van de Duitsers heeft zich een tragedie afgespeeld die nauwelijks meer bekend is. Op de weilanden tussen de Biltseweg en de Koninginnelaan, waar nu de Jachthuislaan gelegen is, vond de inzameling van wapens en explosieven plaats. Dit terrein hoorde tot ca. 2000 bij de gemeente Baarn. Op die tiende mei 1945 vond er op een gegeven moment een explosie plaats, waarbij ten minste 13 Britse en 5 Duitse militairen om het leven kwamen. Wie nog aanvullende informatie heeft kan dat bij de redactie kwijt.

Jan Schwitzner, een begrip in de regio, maar wel voornamelijk bij de vrouwelijke helft van de bevolking. Schwitzner — op vele manieren geschreven — was en is een handel in fournituren in de Krommestraat van Amersfoort. Vroeger werd de wijde omgeving bezocht om de handel aan de vrouw te brengen. Ook in Soest. De familie Lunter heeft diverse distributiebescheiden uit de Tweede Wereldoorlog en vlak daarna betreffende Soester adressen beschikbaar gesteld.

De zuilen uit de raadszaal van het oude gemeentehuis, die nu in de raadszaal in Museum Oud Soest staan, blijken in 1893 al tweedehands geweest te zijn, dankzij speurwerk van Jean Meerts en Ad Neijs is er meer bekend geworden.

Openbare Bibliotheek van Soest, mevrouw R. Luiks heeft een manuscript geschreven over de geschiedenis, mede aan de hand van gesprekken met wijlen Juul van den Poll.