Voorwoord van de redactie en bestuur

Inhoud

Op de voorzijde ziet u de altijddurende aanbidding door de kloosterzusters van het Cenakel, enigszins vergelijkbaar is de geschiedschrijving van Soest en Soesterberg. Elk jaar komt er nieuwe geschiedenis bij, maar ook elk jaar wordt weer meer bekend uit vroegere tijden. Met dit blad proberen we dat telkens weer te beschrijven, met deze uitgave begint alweer de 34"e jaargang. De foto op de voorpagina past ook goed bij het hoofdartikel dat handelt over geschiedenis van de omgeving en bebouwing van de huidige Amersfoortseweg 18, wat meer bekend is als het Cenakel. Aanleiding voor dit artikel was de uitreiking van de Cultuurprijs 2012 van de gemeente Soest op 5 april jongstleden. Door de organisatie van de uitreiking. Cultuurplatform Soest is aan de werkgroep Soesterberg gevraagd om een presentatie te houden. Terecht heeft het Cultuurplatform met een dankwoord het vertrouwen bevestigd. Ook het bestuur wil dit onderstrepen en tevens de genomineerden feliciteren met hun voordracht. Zonder anderen tekort te willen doen wil het bestuur de winnaar Harrie Herfst geluk wensen met de trofee.

Anno 2013 is er van bedrijfsactiviteiten aan de Klaarwaterweg weinig tot niets zichtbaar, wellicht zijn er wel wat ZZP-ers onder de bewoners. Tussen de jaren 30 en 70 van de vorige eeuw werd er volop geadverteerd door wat ondernemers aan de Klaarwaterweg en daar is een artikel aan gewijd. Verder terug in de tijd is het verhaal van Rutger Gerbrantsz, deze geboren Soesder maakte een grote carrière in Naarden. Het artikel is een vervolg op "Het bloedbad van Naarden" dat in de vorige Zoys afgedrukt is. De familie Ha(a)ge(n) wordt weer belicht, daarnaast is in het artikel ook enige aandacht voor wat gerelateerde figuren die voor wat meer opspraak gezorgd hebben. In "Uit de bladen" aandacht voor een artikel uit Eemnes. Tenslotte worden wat nieuwe aanwinsten of herontdekkingen besproken.

Dank voor de complimenten voor het "Beatrixnummer". Over de inhoud was de redactie tevreden, door een grote tijdsdruk en een beetje pech was de afwerking hier en daar wat minder. De redactie zal in de toekomst daar beter op moeten letten. Met name is het artikel van Reinier Hilhorst hierdoor enigszins beschadigd. Naar aanleiding daarvan is besloten om niet meer met voetnoten te werken maar met eindnoten.
Voor historisch geïnteresseerden was het een enerverend voorjaar, weliswaar was de Englezing niet door ons georganiseerd, maar velen waren wel aanwezig. Op onnavolgbare wijze wist Wim de Kam de geschiedenis van de Eng in grote stappen te behandelen. Naderhand bleek dat de plaatselijke deskundigen; de heren Pieter Augustinus en Wim de Kam het niet over alles eens waren. Met name de jaarlijkse groei van de zwarte grondlaag moet nog verder uitgezocht worden.

De jaarvergadering is ook redelijk bezocht. In tegenstelling tot andere jaren waren de leden best wel kritisch zodat het eerste gedeelte wat langer duurde. Voor het bestuur is het wel prettig dat de leden gemotiveerd meedenken. In het tweede gedeelte heeft Jan de Mos zijn boek nogmaals gepresenteerd, nu voor het Soester publiek.

De kraam van onze vereniging op de Oude Ambachtenmarlct op Hemelvaartsdag op de Blaak werd weer goed bezocht. De nog voorradige publicaties uit vroegere tijden waren te koop waarbij dit jaar het boekje over ziekenhuis Zonnegloren/ Molendael populair was. Zal dit komen door de voordelige prijs of de aanstaande opening van het ziekenhuis Meander?

Anderen zijn weer bijgepraat over Museum Oud Soest of onze vereniging. De werkgroep Soesterberg heeft hun tentoonstellingsseizoen in het Soesterdal afgesloten met een expositie over de Koninklijke familie en Soesterberg, vooral de replica van de hermelijnen koningsmantel trok bekijks.

Ledenbestand

Net voor het verschijnen van het "Beatrixnummer" is dhr. Dirk Wolfsen overleden. In Soest was hij bekend als veetransporteur, later was hij dierverzorger bij "De Paardenkamp". Dirk en zijn echtgenote hebben hun 70 jarig huwelijksfeest gevierd in redelijke gezondheid. Iets langer terug is mevr. Van den Breemer-Jaspers overleden, haar man Piet is een echte Soester en ook nog actief geweest in de voormalige genealogische werkgroep Eemland. Het toeval wil dat beiden 92 jaar geworden zijn, ons medeleven gaat uit naar de nabestaanden.

Nieuwe leden die we mochten verwelkomen zijn de families Eylers & Van Meurs, Augustinus en Van Doom, mevr. Van Dijk-Hilhorst, Van Oostrom-Wemsen, Hilbrands, Kemmerling, en de heren Top en Hartman. De laatste heeft het lidmaatschap voor een jaar cadeau gekregen.

Tenslotte een vraag van het secretariaat, wilt u naar www.info@hvsoest.nl uw e-mail adres mailen voor zover het nog niet bekend is, dan kunnen we u sneller op de hoogte brengen.