Van de voorzitter

Herman Schoemaker

Er kan in korte tijd heel veel gebeuren, af en toe stelt iedereen dat wel eens vast. Soms verloopt bijna alles geleidelijk en voorspelbaar,soms geraken we in stormachtig weer en verandert er veel. Ook de HVS kent tijden van zonneschijn en stormachtig weer. Tot nu heeft de bemanning in wisselende samenstelling het scheepje van de HVS op koers gehouden. De afgelopen 30 jaren heeft de vereniging een behoorlijke bijdrage aan het vastleggen van de historie van Soest geleverd. Soms rustig achter de schermen, soms in de publiciteit.

Al heel lang ben ik lid van de vereniging maar pas de laatste tijd als bestuurder ontdek ik hoe ontzettend veel werk er door vrijwilligers voor en door de HVS wordt gedaan. Deze keer wil ik graag in dit tijdschrift de redactiecommissie van Van Zoys tot Soest publiekelijk laten weten dat ik hun voortdurende inspanning om telkens weer een mooi nummer te produceren geweldig vind. Steeds weer ligt er een aantrekkelijk Van Zoys tot Soest op de mat. De redactie en vormgeving doen hun werk in betrekkelijke anonimiteit, met een goed resultaat. Redactiecommissie klasse! Gelukkig krijgt ons blad in het algemeen veel waardering. Natuurlijk blijft er ook kritiek maar mensen richt opbouwende kritiek rechtstreeks tot de redactie en schroom niet om een eigen bijdrage te leveren. Artikelen uit verschillende pennen maken het blad gevarieerd. Het is fijn als er niet steeds op de zelfde auteurs beroep wordt gedaan.

De HVS is een springlevende vereniging. De bustocht en de fietstocht en de jaarlijkse klitsavond behoren tot de jaarlijkse activiteiten die door vrijwilligers steeds weer worden geactiveerd. Bemensing van een stand bij verschillende gelegenheden vinden wij gelukkig vanzelfsprekend, steeds zijn er vrijwilligers. Het bestuur functioneert als team dat is mooi. Toen de voorzitter even verstek moest laten gaan werden de taken geruisloos overgenomen. De laatste ledenvergadering verliep zonder haperen onder voorzitterschap van Frans Stokhof de Jong. Verschillende aandachtspunten bepalen steeds de agenda. De toekomst ziet er voor de vereniging zonnig uit.

Een aandachtpunt is de opstelling van de gemeente met betrekking tot de organisatie en situatie van het gemeentearchief in de nabije toekomst. De HVS benadrukt nadrukkelijk het belang van een voor alle Soesters toegankelijk archief. Een ander aandachtspunt is de ledenwerving, we zijn een historische vereniging. Een levendige vereniging heeft leden nodig die naar het verleden (de historie) kijken. Ook jonge leden met een blik op de toekomst hebben we nodig. Ledenwerving gebeurt effectief als alle leden proberen om in de naaste omgeving een lid te werven. Als alle leden zich inspannen kan de vereniging stormachtig groeien. Geen woorden maar daden.

Persoonlijk willen Walda en ik iedereen bedanken voor alle blijken van belangstelling en meeleven die ons voortdurend vanuit de HVS bereiken, hartverwarmend. Het geeft ons een extra stimulans om verder aan onze gezondheid te werken.