Voorwoord

Inhoud
Wederom is de redactie met behulp van de gastschrijvers erin geslaagd om een goed gevulde "Van Zoys tot Soest" te presenteren. De redactie is versterkt met Piet van Elteren, als vrijwilliger van het oud-archief van de gemeente Soest is hij goed op de hoogte van het beeldmateriaal wat daar bewaard wordt. Verder is de werkgroep genealogie aan het werk gezet, het verzendklaar maken van deze Zoys is hun werk geworden. Door gezondheidsredenen was het voor Wim Routersniet mogelijk om de vormgeving te doen, wij wensen hem een spoedig herstel toe.

Ter afsluiting van het "Jaar van de Historische Buitenplaats" nog een mooie foto van de meest aansprekende buitenplaats "Middelwijk" in een winterlandschap op de omslag, voor meer foto's bezoekt u de tentoonstelling in Museum Oud Soest.

Bij de Kerstboodschap van onze voorzitter sluit de redactie zich natuurlijk aan. Wim de Kam heeft zich lenig getoond om veel te weten te komen over de geschiedenis van de gymnastiekverenigingen in Soest. René van Hal heeft de geschiedenis van de archieven van het Groot Gaesbeeker Gilde op schrift gezet, ook hoe u ze thuis via internet kunt raadplegen. Het is net al genoemd; de expositie Buitenplaatsen, over de opening daarvan een sfeerverslag. Zomaar een weg in Soest; de Klaarwaterweg, toch valt er heel wat over te schrijven. Dat heeft Dick van Fulpen dan ook voor ons gedaan. De werkgroep Soesterberg zit niet stil, over hun activiteiten een impressie van Coby van Esseveld. Hanneke Roskam-Slot beschrijft de bustocht, het geeft toch het gevoel van "was ik er maar bij geweest". Het pas verschenen boek "Het Gagelgat Door de eeuwen heen", geschreven door Hans Kruiswijk, wordt door Johan van 't Klooster belicht. Ter afsluiting wat artikelen uit andere bladen, deze vragen wel om een reactie in dit periodiek. De redactie is blij dat verschillende gastschrijvers een bijdrage geleverd hebben, gevolg daarvan is dat hun eigen bijdragen even moeten wachten. Dus ditmaal nog geen vervolg op het Bosboom verhaal. Een volgende keer komt het vervolgartikel over het "Mollenkerkhof' aan bod. Slager en gemeenteraadslid Nooder uit Soesterberg willen we dan ook voor het voetlicht halen.

De eerste uitgave van de omslag in kleur van de "Zoys" is goed ontvangen, het geeft het blad wat meer glans. Ook de inhoud heeft tot complimenten voor de gastschrijvers geleid. Dankzij het levensverhaal weten we dat Piet Ekel in de tv-serie "Swiebertje" soms bestaande adressen gebruikte. Zo liet hij Swiebertje stoelen bezorgen op Kerkepad 49, het adres waar hij zelf woonde. Wel moeten we uit naam van Piet Ekel de schrijver Wim de Kam enigszins kapittelen. Volgens Wim begon de crisis van de dertiger jaren van de vorige eeuw na de beurscrash in New York in oktober 1929. Maar Piet zijn vader had als kleine ondernemer al problemen in 1928 om het hoofd boven water te houden. In het artikel over de Klaarwaterweg wordt in 1926 al over werkverschaffing overlegd. Volgens literatuur was de crisis al latent aanwezig in de jaren 20.

Ledenbestand
Begin september is dhr. Nico Kortekaas (1921-2012) overleden, hij was een lid uit de beginperiode van onze vereniging. Ook heeft hij actief meegedaan met de werkgroep genealogie en was tot op hoge leeftijd een vraagbaak. Mevr. Beijen-Luschen (1915-2012) mocht nog haar 97ste verjaardag meemaken. Ons medeleven gaat uit naar hun nabestaanden. Sommige mensen hebben in der loop van de jaren een omvangrijk archief opgebouwd waarvan de kinderen of anderen erfgenamen twijfels hebben of zij dat willen uitzoeken en bewaren. Onder tijdsdruk wordt weleens besloten om dan de documenten of foto's maar weg te gooien. De Historische Vereniging wil eventueel in samenwerking met het gemeente archief naar een geschikte oplossing zoeken. Als nieuwe leden hebben we de families Van Breukelen, Ansinger, dhr. v.d. Boomgaard, mevr. Bunskoek en dhr.Wirtz mogen noteren.