Kerstgedachten

Herman Schoemaker

Het zijn de eerste dagen in november als ik dit stukje schrijf. De pepernoten en het marsepein liggen al lang in de winkels, de zwarte pieten zijn al op de televisie. In veel tuincentra en warenhuizen is de 'Kerstshow' al begonnen. Veel te vroeg vinden sommigen. Als u dit leest is Sinterklaas al weer in Spanje, de kerstdagen en de jaarwisseling staan voor de deur.
In mijn `vorige leven' als winkelier was vooruit denken een absolute noodzaak. Ver vooruit denken is voor een historicus geen gewoonte. Kennis van de geschiedenis is belangrijk. De Historische Vereniging Soest/Soesterberg kijkt graag naar het verleden, specifiek het verleden van ons mooie Soest (daar hoort Soesterberg gewoon bij).
Als kersverse voorzitter van de vereniging heb ik even inwerktijd nodig. In elk geval kan ik vaststellen dat de vereniging een gezonde levendige club is. Het afgelopen jaar lag in publicaties in de plaatselijke media de nadruk op verschillen in Soest door de jaren heen.

Arm en rijk, protestant en rooms, boer en burger, buitenplaats en plaggenhut, Soest-Zuid en de wijk het Hart in Soestdijk. Ondanks al deze verschillen hebben we in Soest kans gezien om een gemeenschap te vormen. Verschillen hebben samenwerking gelukkig niet altijd in de weg gestaan. Verschillende mensen hebben in het verleden prachtige particuliere initiatieven ontwikkeld. De Paardenkamp, het Gagelgat en de korenmolen "De Windhond" zijn voorbeelden uit het recente verleden. Verschillen mogen niet leiden tot geschillen. Laten we de geschillen in Soest uit 2012 snel vergeten.
Ook binnen de Historische Vereniging leven verschillen van inzicht, gelukkig maar, het zou anders een saaie boel worden. Hoe moet een bustocht, een fietstocht of de Iditsavond en het blad "Van Zoys tot Soest" van de vereniging er uit zien? Verschillende ideeën resulteerden steeds in leuke activiteiten. De werkgroep Soesterberg van de vereniging heeft in 2012 positief van zich doen spreken. Het was voor mij een genoegen om in Soesterberg de opening van de tentoonstelling over buitenplaatsen en andere vaak verdwenen gebouwen te mogen openen. Het was mijn eerste lintje dat ik als voorzitter mocht knippen.
Ik hoop dat 2013 voor de Historische Vereniging Soest/Soesterberg weer een bruisend jaar wordt. Ik wens u en de uwen samen gezegende kerstdagen en een voorspoedig 2013.