Uit het Museum: "Het Winkeltje"

Wim de Kam

Bij de registratie van voorwerpen in het museum is nu het winkeltje op de eerste verdieping aan de beurt. Afgaande op de reacties van bezoekers aan het museum Oud Soest is het winkeltje één van de toppers in het museum. Het opvallende is dat dit niet alleen geldt voor de oudere bezoekers maar ook voor de jongeren.

Allerlei voorwerpen — zoals b.v. een koffiemolen, een weegschaal en de winkelkassa — nodigen als het ware uit om aangeraakt te worden. En aanraken is iets dat in het museum Oud Soest — zij het met beperkingen en onder toezicht — nog is toegestaan. De geschiedenis is dan ook tastbaar aanwezig in het museum. Het winkeltje laat een beeld zien van een winkelinrichting uit de eerste helft van de vorige eeuw. De basisinrichting is afkomstig van een kruidenierswinkel die gevestigd was aan de Nieuwstraat in de wijk 't Hart en eigendom was van de fam.Hilhorst. De overige zaken in het winkeltje zijn afkomstig van diverse andere kleine middenstanders die in Soest gevestigd waren. Het aantal kleine middenstanders was in de eerste helft van de vorige eeuw bepaald niet gering.
Uit de interviews die in het kader van het project mondelinge geschiedenis van Soest met oudere inwoners zijn en worden gehouden kan een aardig beeld worden verkregen van de vele winkeltjes die er in Soest vroeger waren. Ook in het foto-archief van de gemeente Soest zijn veel foto's van winkelzaken uit de vorige eeuw. Het is een uitdaging voor de toekomst om een foto tentoonstelling samen te stellen waarbij "oud"en "nieuw" naast elkaar in beeld worden gebracht en de middenstand centraal staat.
Dat het winkeltje een tijdsbeeld presenteert blijkt o.a. uit de prominente aanwezigheid van rookwaren en de reclame daarvoor. Of in die tijd ook in kruidenierszaken in Soest tabakswaren werden verkocht weet ik niet zeker. Wel is bekend dat er in de tijd waarover we het hebben er vele tabakswinkeltjes in Soest waren.
Naast rookwaren zijn ook zeep en andere reinigingsmiddelen volop in het winkeltje voorhanden. Er is wat gesopt en geboend vroeger! Een aparte plaats is in het winkeltje ingeruimd voor de zelf gemaakte distributiebonnenkist afkomstig uit de kruidenierszaak van de fam.Gerth aan de Laanstraat. In en na de oorlog werden de bonnen daarin keurig gerangschikt bewaard.
Bent u nieuwsgierig geworden naar het winkeltje of wilt u het nog eens opnieuw bekijken, kom dan gerust naar het museum. Steeds meer oudere families in en buiten Soest nemen in het kader van een familiereünie of een verjaardagsviering een bezoek aan het museum in hun programma op. Op afspraak kan dit bezoek ook gepland worden buiten de officiële openingstijden van het museum. (telefoonnr.museum 6023878, telefoonnummer beheerder 6027238)