De Rooms Katholieke Mariaschool

Henk Gerth

Hoeveel jongens en meisjes hebben deze school doorlopen? Vele duizenden hebben daar in de loop der jaren zitten zwoegen en zweten, gehuild en gelachen. Het was dé Rooms Katholieke Mariaschool op Soestdijk. Velen wonen nog op Soest: de Rademakers, de Kaatsen, de Beiers, de Raschen, de Simons en ga zo maar door, wees niet boos dat ik een naam niet genoemd heb, want er waren er nog veel meer.
Het is stil geworden op het schoolplein, geen geschreeuw, geen gehol, en geen meesters meer in de Mariaschool. In de jaren tachtig is de Mariaschool gesloten en verkocht. Het leerlingenaantal liep terug en de Sint Theresiaschool stond als een moderne eigentijdse school op een steenworp afstand.
De nieuwe eigenaar heeft de Mariaschool gerestaureerd en het is één van de mooiste monumenten op Soest geworden. In de school is nu een praktijk voor fysiotherapie, een tandtechnisch bedrijf en een kantoor gevestigd.
De Mariaschool werd in 1921 gebouwd als een 5-klassige lagere school met een gymlokaal, onder architectuur van de gemeentearchitect, de heer van Vliet. In 1937 werd de school met twee lokalen uitgebreid. Het schoolgebouw is gelegen op de hoek van de Beetzlaan en de Mariastraat.
Het gebouw heeft een V-vormige plattegrond, bestaat uit één bouwlaag en een zolderverdieping onder een samengesteld dak met overstek en gedekt met verbeterde Hollandse pannen. De driezijdige ingangspartij, waarboven een driezij digtentdak bekroond door een houten lantaarn, met leien gedekt koepeldakje en cirkelkruis. Boven de ingangsdeur een siersmeedijzeren lantaarn en de naam van de school ook in siersmeedwerk. Daarboven een topgeveltje voorzien van mozaïekwerk voorstellende "Mater Maria en de Heiligen Geest", waaronder uitkragend metselwerk.

Aan het uiteinde van de linkervleugel is een paviljoenachtige aanbouw met een schilddak (gymnastieklokaal) met latere aanbouw onder plat dak. De rechtervleugel is met twee lokalen uitgebreid. De vensters van de lokalen zijn voorzien van horizontale roeden (laddervensters). Het bouwmateriaal is baksteen in kruisverband, enigszins verdiept gevoegd. Siermetselwerk rond de ingang en onder de dakgoot. De dakgoot was van hout op klossen; dubbele gekante strekkenlaag als afscheiding van het trasraam, trasraam in sintelbaksteen.
De Mariaschool is van grote architectonische waarde vanwege type en hoofdvorm en als R.K. lagere school van belang voor de nederzettingsgeschiedenis.