Notities van adjunct-commies A. Dekker

Vrijdag 10 mei 1940. Soest: 4 uur.
Gewekt door vliegtuiggeronk en schoten. Hoorde in pension geen geluid, zag buiten niemand, wel overvliegende vliegtuigen. Hield na eeniaen tijd op, dacht toen aan oefening (5f aan overvliegende rechtsgebied schendende vliegtuigen. Ben toen nog even gaan liggen, tot hetzelfde zich herhaalde.
Te ± 5 uur luchtalarm (eenige keer dat ondanks herhaalde overvliegingen en beschietingen, waarbij zelfs personen zijn gewond en volgens gerucht gedood, alarm is gegeven in al die dagen). Toen naar beneden, waar de andere in het pension aanwezigen reeds zenuwachtig heen en weer liepen. Ik bleek nog niet door den ambt(=ambtenaar) van slaapwaakdienst te zijn opgebeld, hetgeen echter dadelijk daarop geschiedde. Mij onmiddellijk naar kt (=kantoor) begeven. Inspie (= Inspectie te Haarlem, zijn werkgever) gebeld of er bijzondere orders waren, daar meegedeeld van niet. Hbs (Hoofdbestuur) was in raadkamer bijeen. Run op Rps (=Rijkspostspaarbank) en massa tgmn (=telegrammen). Tusschen 13 en 14 uur opgebeld door Mil.(=Militaire) Commandant, of kas reeds in veiligheid moest worden gebracht: hij kon niet zeggen of 't reeds noodig was. Ispie opgebeld, deze mij verwezen naar Burgemeester.
Comdt (=Commandant_ Burgerwacht) plaatst 2 man op dak kantoor.
Ik naar Gemeentehuis, met Brg (=Burgemeester) besproken. Deze achtte noodmaatregel nog niet urgent, zou mij zoo mogelijk paar uur tevoren waarschuwen als hij toestand zoodanig achtte, dat overdracht noodig zou zijn. Occupatievoorschotten gereed gemaakt.
Luchtbeschermingsmaatregelen getroffen. ± 22 1/2 naar huis.

Zaterdag 11 mei
6 uur naar kantoor: Run op spaarbank. 2 loketten voor aanneming tgmn, Sos (=Soest) geeft de geheelen dag aan één stuk door tfn (=telefoon). Asd (=Amsterdam) geeft steeds wachten, slechts af en toe kan een serie overgebracht, hetzij per morse, hetzij per tfn. Inmiddels in overleg met Bgm en Inspie eenige ambtn (ambtenaren) en arbs (=arbeiders) in gelegenheid gesteld met hun gezin te evacueeren (tig (=telegrafist) I van Egten, ktb (=kantoorbediende) I van 't Land, eenige bslrs (bestellers) en hbsIrs (=hoofdbestellers)), genoeg overhoudend voor bezetting kt, bewaking en luchtbescherming (oao E.H.B.0.). Deze zijn Zondagmorgen al vroeg vertrokken. In totaal ± 10.000 inwoners geëvacueerd, bleven toen nog ± 6000 over).
± 21 uur gebeld door Bgm, deze achtte oogenblik voor overdracht gekomen en naar zijn oordeel moest het vlug geschieden. Gepoogd, militairen Commandant telefonisch te bereiken, doch steeds bezettoon. Met man en macht aan 't werk om contanten Dr (=Directeur), loketkas geld uit zegelkassen te verzamelen (alles geteld door tlg I van Egten en mij). Processen-verbaal in duplo gereed gemaakt. Geheime stukken verzameld, in zak geborgen en verzegeld (hierin ook ± 400 500 nog onovergeseinde tgmn). Politie opgebeld, die voor taxi heeft gezorgd. Daarin met van Egten, een bslr en 2 verzegelde zakken, meermalen door wachten aangehouden, naar villa Colenzo, waar Commando gevestigd was, alles in stikdonker. Bij ingang aangehouden door wacht. Van ± 10 man, die steeds onze gezichten met blauwe zaklantaarns belichtten. Eén soldaat naar binnen, kwam terug, moest naam chauffeur weten. Daarna weer terug, moest alle namen inzittenden weten. Daarna werden wij de poort binnengelaten, omringd door soldaten met bajonet op 't geweer en werden ontvangen door Kapt. (=Kapitein) Kettwich (naam aldus opgevangen, kende hem reeds van aanzien). Deze stelde zich telefonisch in verbinding met commandopost (wij moesten in ander vertrek wachten, waar ons door een korporaal koffie werd geschonken). 't Was toen ± 24 uur.

(Zondag 12 Mei).
Inmiddels auto aangekomen met secretarie-personeel en adj.-isp (= adjunctinspecteur) van politie, met 3 zakken gemeente-archief Na ± 1/2 uur wachten deelde Kapt mede dat commandant sliep, zou tot 5 1/2uur met rust worden gelaten. Aangezien volgens hem de overdracht nog wel een paar uur kon wachten werden we in de gelegenheid gesteld óf tot 6 uur te wachten óf terug te komen. Daarna naar kantoor teruggegaan. Occupatieloonen uitbetaald. Te 6 uur Kapt Kettwich opgebeld of overste mij kon ontvangen. Antwoord bevestigend. Daarna politie opgebeld voor bemiddeling verkrijgen taxi. Onmogelijk. Kapt. Weer opgebeld, of deze militaire auto ter beschikking kon stellen. Eerst bezwaren (chauffeur was juist gaan rusten), zou er toch voor zorgen. Tegen 7 uur belde hij op: auto kwam. Toen met bslrs Nijman en Bos onder gewapend geleide naar Colenzo, door Kapt. Ontvangen, daarna door park geleid naar ondergrondse verblijfplaats van luitenant-kolonel De Lange, Commandant 18 e Reg.Inf. (Regiment Infanterie) Daarna Hbs (Hosp P. (Hoofdinspecteur Post) Duynstee), Inspie (Ref(=referendaris)IIDalmeijer per tfn kennisgegeven en Minister van Bnl (=binnenlandse) Zaken en Defensie telegrafisch bericht van overdracht gezonden.
In de nacht van Zaterdag op Zondag en Zondagmorgen en -middag van 3 dagen boekhouding bijgewerkt.
Dr Bloemink meldde zich Zondag hersteld, toen 's avonds overdracht aan Dr gereedgemaakt. Inmiddels van Bgm doortochtbewijs van Sos naar Hlm (=Haarlem) gekregen. ± 14.30 uur eenige geweerkogels tegen kt bij achtervolging vluchtelingen. Te 24 uur gereed, geslapen in schuilkelder (pension was geëvacueerd) tot 8 uur.

Maandag 13 Mei.
Overgedragen aan Dr van 8 —11 uur, per fiets naar Hlm (in Asd geschuild wegens luchtalarm en gegeten), 16.45 in Hlm. Te 17.30 op Ispie gemeld.

Artikel is ingezonden door de heer Ir. K.M Dekker (Leeuwarden), zoon van Aldert Dekker.
Aldert Dekker (geb. Heerhugowaard op 17 maart 1900, was adjunct-commies bij de Inspectie van de PTT en verving in mei 1940 directeur Bloemink van het Postkantoor Soest. Hij verbleef in Soest in Pension "Vrederust", Burg Grothestraat 35-37