Een monumentaal militair complex

Henk Gerth

Aan de Amersfoortsestraat in Soesterberg ligt een groot militair complex Du Moulinkazerne, genoemd naar een zeer vermaard genie-officier uit het Staatse Leger te weten Carel Diederich duMoulin(geboren in 1727 en overleden in 1793).
De kazerne is gebouwd in de jaren 1938 en 1939 en was bestemd voor een bataljon pioniers en een compagnie spoorwegtroepen. Deze hebben er maar kort plezier van gehad want na de overgave van het Nederlandse Leger in mei 1940 is het complex door de Duitsers in bezit genomen die, tot aan de capitulatie van mei 1945, erin hebben gezeten. Daarna de Canadezen tot september 1946. Na renovatie en herstel heeft het Nederlandse Leger er weer bezit van genomen.

Verschillende legeronderdelen zijn daar gestationeerd geweest; genie, infanterie, lichte en zware tanks en in de toekomst verkenningseenheden en diverse opleidingen in een nog te bouwen complex op hetzelfde terrein.

De oude kazerne is gesitueerd om het exercitie terrein en men is begonnen met het bouwen van 3 logiesgebouwen en een school.
Later zijn de kantine, de keuken en het badhuis er bij gekomen. Verder een transformatorhuis en twee privaat gebouwtjes, deze zijn inmiddels weer gesloopt. Als laatste zijn er een bureel en wachtgebouw neergezet.
Na W.O.II zijn er nog wat barakken en een benzinepomp bijgekomen. De ontwerper was de eerst aanwezend ingenieur J.C.Stumphius en de opdrachtgever het Ministerie van Defensie
De logiesgebouwen hebben een rechthoekige plattegrond, bestaan uit twee verdiepingen en een zolderverdieping onder een afgeplat schilddak met dakkapellen aan de achterzijde aansluitend op het eveneens rechthoekig bouwvolume, bestaande uit: bouwlaag met zolderverdieping onder afgeplat schilddak met lagere nok en goothoogte
De ingangspartijen van de 4 gebouwen zijn asymmetrisch en in een lange gevel geplaatst liggend twee aan twee tegenover elkaar. De enigszins risalerende ingangspartij is voorzien van een door de daklijst heen brekende tuitgevel met schouderstukken en een zadeldak haaks op het hoofddak.

De ingang bestaat uit een dubbele deur waarboven een luifel en een hoog rapportaalvenster over de volle hoogte van de gevel.
De vensters zijn regelmatig over de gevel verdeeld en zijn na restauratie uitgevoerd in aluminium sponningen en roeden (ieder raam 16-ruits).
Het kantinegebouw heeft een min of meer rechthoekige plattegrond en bestaat uit 3 bouwvolumes waarvan het middelste breder en hoger is.
Op de nok van het middelste volume staat een klokkentorentje in de vorm van een dakruiter. Het middelste volume is overwelfd. De aanzet tot het gewelf wordt gedragen door steunberen waarop een geprofileerde draagbalk.
Het bad- en keukengebouw is van gelijke orde. Het bureel en wachtgebouw hebben een L-vormige plattegrond.

BRON:
HET MONUMENTEN INVENTARISATIE PROJECT ARCHIEF