De bustocht van 5 september 1998

Redactie

In Van Zoys tot Soest wordt natuurlijk aandacht besteed aan de historie van Soest. Maar ook dingen van vandaag de dag kunnen later tot de historie worden gerekend. Maar, als wij er nu hier niets over schrijven is de bustocht 1998 nu al historie en is er niets van vastgelegd.
Hoewel, misschien dat later uit persoonlijke archieven van leden foto' s opduiken van de tocht die de leden van de Historische Vereniging Soest hebben gemaakt naar Giethoorn en Het Loo te Apeldoorn. Een prachtige tocht, met in Giethoorn o.a. een bezoek aan een geheel gerestaureerde boerderij, ' t Olde Maat Huus, waarin alle gereedschappen en huisraad van rond 1900 waren verzameld. Het geheel is zeer verantwoord ingericht en sommige van onze leden konden de lucht van vroeger weer opsnuiven. De jongere leden, die hebben wij ook, raakten onder de indruk van de eenvoud waarin vroeger werd geleefd en gewerkt.

Het tweede deel van de tocht ging naar Apeldoorn, Paleis Het Loo. Het bezoek viel midden in de periode waarin werd herdacht dat Koningin Wilhelmina 100 jaar geleden werd gekroond.
Er was juist tijdens de bustocht veel te zien in Het Loo. Maar ook daarbuiten. De tuinen konden worden bewonderd maar ook de prachtig gerestaureerde gebouwen. De tijd was te kort om alles goed te bekijken. Ook de zeer gemotiveerde gidsen die ons rondleidden in Het Loo betreurden het dat er zo weinig tijd was. Maar, wij gaan door met het verzorgen van bustochten om toch ieder jaar weer iets te zien in ons mooie land. Als je weet wat er vinden is aan mooie en historische plekjes in ons land, kun je ook zelf eens op pad. Kun je of doe je dat niet, dan heb je in ieder geval met de Historische Vereniging Soest weer veel indrukken op kunnen doen.