Bevolkingsgegevens 1813 Deel I

Dick van Fulpen

Bevolkingsgegevens 1813 deel II
Bevolkingsgegevens 1813 deel III

In het Gemeentearchief Soest bevindt zich een map (no. 356) met gegevens betreffende een bevolkingsonderzoek.
Uit de bij de geregistreerde personen opgegeven leeftijden is op te maken dat dit onderzoek in begin 1813 heeft plaatsgevonden. Niet is vermeld wie het onderzoek heeft vastgelegd en waarom het is uitgevoerd.
De gegevens zijn niet overal even zorgvuldig opgeschreven, soms ontbreekt de plaats van geboorte of is die niet duidelijk en soms de leeftijd of de religie. Over het algemeen is de volgorde: naam, leeftijd, geboorteplaats, religie en beroep. Deze gegevens waren gegroepeerd op I e letter van de achternaam, deze volgorde is hier ook aangehouden. Waar nodig en mogelijk is in de Eemlandse Klappers gezocht naar ontbrekende dan wel aanvullende gegevens. Verder is de schrijfwijze van sommige woorden aangepast aan de nu gebruikelijke vorm. Vermeldenswaard is dat in die tijd Soest altijd als Zoest werd geschreven. Woorden als arbijder, knegt, (dienst)mijd, (on)getroud en woond zijn aangepast, tuijslegger (personen die slaapgelegenheid huurt) echter niet! Lopikerkapel was aangeduid als Loopik Kapel, Maarssen als Maarse en nog enkele plaatsen zijn gecorrigeerd.
Weduwen zijn enigszins aangepast voor wat betreft de schrijfwijze, er stond bijvoorbeeld "de weduwe van de Vliet geboren Grietje Hagenouw", dit is voor de duidelijkheid geformuleerd als "Grietje Hagenouw", weduwe (van Roelof Cornelisse) van de Vliet", waarbij tussen haakjes de eventueel ontbrekende namen zijn toegevoegd.
Zo mogelijk is dit ook bij weduwnaars uitgevoerd.
De afzonderlijke huishoudens (gezinnen) zijn gescheiden met i in de marge was soms een getal of opmerking vermeld, dit is hier tussen {} aangegeven, het kan zijn dat het een huisnummer is, sommige getallen komen meer dan één keer voor.
De heer A.F.M. Reichgelt, archivaris, heeft sommige woorden helpen ontcijferen en de betekenis aangegeven van ondermeer "tuijslegger" en "conscrit".

Statistische gegevens:
Telling van en bij de personen levert het volgende op:
- 780 personen van 25 jaar en ouder, waarvan de oudste 97 jaar 21 is en 92 personen 65 jaar of ouder zijn.
- 770 kinderen, jonger dan 25 jaar, waarvan de jongste 14 dagen en 44 j onger dan 1 j aar.
40 personen zonder leeftijdsaanduiding.
Er zijn 4 tweelingen en er is sprake van 1 drieling.
Totale bevolkingssamenstelling: 1590 personen, bij 81 personen staat aangegeven dat zij absent/buitenshuis zijn, niet duidelijk is of dat permement of tijdelijk is. Van 977 personen is bekend dat zij in Soest geboren zijn, 377 zijn buiten Soest geboren en van de overigen is dat niet bekend.

Overige bijzonderheden:
Religie: 941 rooms katholiek, 297 gereformeerd, 19 luthers en de overigen zonder aanduiding.
Er zijn 64 weduwen en 15 weduwnaars, van 12 personen is genoteerd dat zij zijn getrouwd (en komen dan meestal met een eigen huishouding voor in het overzicht), 10 zijn ongetrouwd, 2 zonder (of buiten) beroep, 3 illegitim (onecht kind), 14 tuijsleggers, 9 mannen zijn in (lands)dienst en 7 worden gemeld als "conscrit", d.w.z. ingeschreven voor dienstplicht.
Bij 2 gezinnen staat een vermelding "(rooms) armenhuijsje", 6 personen zijn ouderloos (wees).
De uitgeoefende beroepen zijn:
129 daghuurders, 54 (boeren)knechten, 45 spinsters, 18 landbouw(st)ers, 14 boeren en boerinnen, 14 bouwmannen, 13 (schaap)herders, 9 glasblazers, 8 kleermakers, 8 tappers/ tapster, 7 naaisters, 6 schoenmakers, 6 timmermannen, 5 arbeiders, 5 bakkers, 5 koopmannen, 4 bezemmakers, 4 bouwknechten, 4 renteniers/sters, 3 houtkopers, 3 metselaars, 2 barbiers (kappers), 2 bijmannen (imkers), 2 boomkwekers, 2 bouwmeesters, 2 onderwijzers, 2 stoelenmatters, 2 tuiniers, 2 wagenmakers en 2 winkeliers.
De volgende beroepen kwamen elk 1 keer voor: bezembinder, capellaan (kapelaan), dekker, fuselier, glasemaker, kleermakersknecht, molenaar, paardekoper, pastoor, predikant, slachter, stalhouder, stoker, turfmaker, veldwachter, vroedvrouw, wagenmakersknecht, werkster, wever en zadelmaker.
Er wordt niemand als chirurgijn aangemerkt, eind 1813 komt Theunis de Kruijf naar Soest voor deze functie.

Hier het overzicht van het Soester Bevolkingsregister 1813 totaal 1890 personen.