Vakantie a la Carte I

Hugo Schaaf

Een reisje langs vacantie-adressen aan de hand van oude prentkaarten en we beginnen even buiten Soest en wel in Baarn.
Dat die ouderwetse zomers niet uitsiuitenu uïoog en warm waren, blijkt uit een kaart uit Baarn, gedateerd 27 Juni 1911.
"Vrijdag zijn wij behouden te Baarn aangekomen, wel twee treinen later als eerstgenoemden tijd, daar het maar steeds hard bleef regenen, maar in Baarn was het prachtig weder, zoodat wij heerlijk genoten hebben. Het pension bevalt uitstekend."
Deze Amsterdamse familie verbleef aan de Eemnesserweg.
Van Baarn naar Soestdijk via de Torenlaan naar de Praamgracht, waar op een kaart uit 1910 een groepje huizen te zien is, dicht bij wat wel de stenen brug bij het Paleis zal zijn. De schrijfster zendt een "... hartelijke groet uit Soestdijk, waar ik het heerlijk heb. Wat is het hier beeldig he? Wij treffen het erg met het weer."

Langs Nieuwerhoek naar de Korte Bergweg, waar in 1923 een dame in Pension v.d. Bremer verblijft, ".... om aan te sterken .... na heel wat narigheid."
Het ruime huis is al in 1909 op een prentkaart te zien. Was dit pension verbonden met de vlakbij gelegen stichting, die in het begin nog vermeld wordt met onaantrekkelijke naam Gesticht voor zenuwleiders" en op latere kaarten onder de namen :
Sibilla Verhoeve-stichting,
Gerharda Sebilla Verhoeven-stichting
In 1939 Chr. Herstellingsoord G.S. Verhoeven-stichting, om tenslotte als Arkel Instituut 1995 te halen?
Kort voor de oorlog verblijft een gezin bij familie Cosze aan de Beukenlaan 12a. Op Nieuweweg 98 is ook een plaats voor gasten en via deze weg komen we bij de Eigendomweg, waar de fam. Beijen op nr. 14 gasten uit o.a. de hoofdstad ontving.
Die waren net zo tevreden als hun stadsgenoten die bij A. Smid op Eigendomweg 38 verbleven.
"We hebben al mooie tochten gemaakt. Het weer moest alleen nog beter zijn. Het is zomerregen en nou veel wind, niet lekker voor te fietsen en dan gaan we maar wandelen. Alles is hier goed. De bedjes en eten (wat ik zelf kook) en de mensen zijn heel geschikt. Wij zijn ook op de Schoutenkampweg geweest, maar weten geen nummer."
Die laatste zin lijkt er op te duiden dat de geadresseerde ook al eens in Soest geweest was. In veel gevallen zullen nieuwe gasten door mond-tot-mond reclame verworven zijn. Als er in die tijd een enquête gehouden was met de vraag:
"Wat deed U besluiten om Soest als vacantiebestemming te kiezen?", dan zou het antwoord vaak geweest zijn" "Omdat familie/kennissen er zo enthousiast over spraken. "
Dat men in 1963 nog op de post vertrouwen kon, blijkt uit een kaart geschreven op 12 maart, met de tekst:
"Lieve Bep. Morgen verwacht ik je 13 Maart."
De verwachte bezoekster woont in Utrecht en de voorkant van de kaart toont een zomerse dag bij het plantsoen waar Parklaan en Nieuweweg samenkwamen. Er is geen auto te zien; alleen een vrouw op de fiets met kind achterop. Ze zijn net bij het oude station Soest-Zuid de overweg overgegaan en rijden nu naar de Nieuweweg.
Het altijd gesloten hek van de Aide Terp en het wagentje waar je ijs en andere zaken kon kopen, zijn nog net zichtbaar .
Langs dit punt zijn duizenden gekomen op weg naar Jeugdherberg "De Heidebloem".
Herman uit Amsterdam schrijft: "Ik zit hier nu net in Soest, het is 5 uur. Vermoedelijk ben ik de enige gast. De hele herberg ligt overhoop, in de jongensslaapzalen staan niet eens bedden. Het was in Blaricum erg gezellig."

Een kaart met datum 1 Augustus 1949 van Friese jongeren meldt niets over Soest, wel over iemand die blijkbaar wat problemen had: "Hil oké, nergens last van gehad. Poeders hebben dus wel geholpen."
Omstreeks 1919 was de jeugdherberg nog de Engendaelschool en kon een groepje jongeren uit de hoofdstad er nog niet terecht. Ze stapten even af bij ons huis, den Blieklaan 30, toen nog Bosstraat 22, om "schaafjes" te kopen, zoals ze de volkorenbroodjes noemde die mijn vader bakte.
Ze gingen verder naar de Stomperd, waar ze kampeerden in tentjes zonder grondzeil, afkomstig van het Amerikaanse leger, die ze in een dumpzaak gekocht hadden, 's Zondagsmiddags laat ging het dan weer per fiets terug naar Amsterdam.