Verzamelen

F. Elsman

Vele van de lezers hoor ik al zeggen: Wat heeft "verzamelen" nu te maken met de Historische Vereniging. Als er geen verzamelaars waren geweest of mensen die alles bewaarden, dan zouden er nu geen musea zijn en had ook Soest geen "Oudheidkamer". Het is van groot belang dat aan de volgende generatie wordt getoond hoe er in b.v. deze eeuw werd gewoond. De hele jongeren denken dat b.v. het tv-toestel altijd bestaan heeft en zo oud is dit nog niet eens.
Wanneer het woord verzamelen genoemd wordt denken velen aan het verzamelen van postzegels, suikerzakjes of sigarenbandjes. Het aantal mogelijkheden voor verzamelen is vele malen groter. *)
Met het verzamelen bedoelt men het bijeenbrengen van al hetgeen betrekking heeft op een bepaald onderwerp, b.v. al het gereedschap van een timmerman, smid, klompenmaker of molenaar. Men kan zich beperken tot het gereedschap van een bepaalde periode, maar ook het nieuwe gereedschap aan de verzameling toevoegen, want over een aantal jaren is ook dit verouderd.
Voor een dergelijke verzameling heeft men wel een behoorlijke ruimte nodig.
Men kan ook afbeeldingen van dit gereedschap verzamelen en alle boeken, krantenknipsels en tijdschriftartikelen, die op het onderwerp betrekking hebben.

Men heeft dan veel minder ruimte nodig en toch kan ook deze documentatie waardevol zijn.
Behalve de fanatieke verzamelaar heb je ook nog vele mensen die van alles en nog wat bewaren. Er komt echter een tijd, dat men zich afvraagt wat moet er met de verzameling gebeuren of moeten we alles wat we tot nu toe bewaard hebben inaar de rommelmarkt brengen. Dit laatste is niet altijd noodzakelijk. Men kan zijn verzameling schenken aan een wat jongere verzamelaar, die bereid is deze uit te breiden. Is het een waardevolle verzameling, dan kan men deze ook via een veiling verkopen, maar dan valt de verzameling in het algemeen uit elkaar. Men kan ook het één en ander schenken aan een museum.
Mocht u iets willen schenken stelt u zich dan eens in verbinding met het bestuur van de Historische Vereniging Soest.
De "Oudheidkamer" van Soest, maar ook de documentatie-afdeling van de Historische Vereniging kunnen nog heel wat gebruiken.
Behalve aan voorwerpen denken we ook aan oude foto's, tijdschriften, oude kranteknipsels, boeken en ansichtkaarten.
Mocht u vragen hebben, naar aanleiding van dit artikel, schrijf dit aan de secretaris van de Historische Vereniging Soest. U kunt het natuurlijk ook per telefoon doen.

*) Een voorbeeld van onderwerpen die zoal verzameld worden: speelgoed, munten, reclame-asbakken, apebeeldjes, autonummerborden, ballpoints, bellen, bidprentjes, boekenleggers, camera's, engelenbeeldjes, eierdopjes, geboortekaartjes, gereedschap, klederdracht, luchtvaart, naaimachines, plastic tassen, poppen, sneeuw-schud-huisjes, uurwerken, wc-trekkers, bladwijzers enz.