Leemtelijst Utrechtse geschiedschrijving

Erfgoedhuis Utrecht (thans Landschap Erfgoed Utrecht) heeft in opdracht van de Provincie Utrecht een lijst opgesteld van onderwerpen waarnaar nog niet of nauwelijks historisch onderzoek is gedaan. Bij de samenstelling van deze lijst zijn de erfgoedinstellingen in de provincie (waaronder historische verenigingen) betrokken geweest. De leemtelijst is uitgegeven in boekvorm: M Heurneman, Waard om te weten. Leemtelijst geschiedschrijving provincie Utrecht (Utrecht 2007). Met de leemtelijst in de hand is het mogelijk om meer lijn te aan te brengen in het lokaal en regionaal historisch onderzoek.
De bestuurlijke elite in de 181e en 19de eeuw is de eerste lacune die wordt aangepakt. Het erfgoedhuis heeft hiervoor een onderzoeksplan opgesteld. Eerst zullen op lokaal niveau onderzoeken worden gedaan naar een aantal politieke sleuteijaren: 1747, 1786/1787, 1795, 1813 en 1848. Deze onderzoeken worden in verschillende plaatsen uitgevoerd: onder andere in Soest, Oudewater, LIsselstein, Maarssen, Doorn, Zeist en Wijk bij Duurstede. Leden van lokale historische verenigingen worden uitgenodigd om hieraan mee te doen. De resultaten van de plaatselijke onderzoeken worden vervolgens met elkaar vergeleken, zodat een provinciebreed beeld ontstaat. Onderstaand artikel geeft een eerste aanzet tot een onderzoek naar de Soester elite in de 18de eeuw.

Voor meer informatie over het onderzoeksprogramma en de leemtelijst kunt u terecht bij Landschap Erfgoed Utrecht, 030-2205534 (na 1 oktober 2007), m.heurneman@landschaperfgoedutrecht.nl