Uit het Museum

Regelmatig ontvangt het museum voorwerpen die mensen schenken of in bruikleen geven. Het museum is daar erg blij mee, zeker als die voorwerpen een specifieke relatie met Soest hebben. De voorwerpen worden niet allemaal permanent geëxposeerd, maar wel geregistreerd in het depot opgeslagen. Met name voor zover de voorwerpen een specifieke relatie hebben met Soest zijn we ook zeer geïnteresseerd in de verhalen die rond de voorwerpen kunnen worden gesponnen.
Zo kregen wij onlangs van mevrouw P. Süss-Heupers uit Veenendaal een merklap toegezonden (zie foto) die ze geborduurd heeft in 1952 op de openbare lagere school in de Kerkebuurt (naast het toenmalige café De Gouden Ploeg). In zo'n geval zijn we geïnteresseerd in het antwoord op vragen als: waar woonde mevrouw Sss als klein meisje in Soest, zie zaten er nog meer in haar klas, welke onderwijzers waren er.
Nu zullen er wellicht mensen zijn die denken, "maar zo'n stukje borduurwerk" hebben ze daarvoor bij het museum ook belangstelling. Ja zeker, en daar komt nog bij dat we hier te maken met een (weliswaar langzaam, maar toch) verdwijnend handwerk (hobby). Het centrum voor volkskunde in Utrecht heeft daarom onlangs een boek gepubliceerd over allerlei borduurtechnieken die in het verleden werden gebruikt en die uit het zicht zijn verdwenen of dreigen te verdwijnen.