Een ansichtkaart uit Soest

Redactie

Vanaf "Nieuwerhoek" een korte wandeling in de richting van het gemeentehuis, niet in 1991, maar zo omstreeks 1900.
Nu is dat de Burgemeester Grothestraat, toen heette die straat de Rijksstraatweg of "Het Lange Eind".

I. Huize Groenhof, gebouwd eind negentiende eeuw. Werd in 1938 "Java hotel" en later "Oranjehotel". Afgebroken in 1990.

II: "Hill Grove" - Naast Groenhof gelegen villa, waar o.m. dokter H.P. Schoonderbeek woonde. - Afgebroken. In de vorige eeuw was de naam "Landlust". Tegenover deze villa stond ca. 1900 Huize Sleeswijkheuvel.

III. Het Anna Paulownahuis; naai en breischool. In 1893 gebouwd ter vervanging van een daar staande oude en vervallen school die met hulp van Prinses Anna Paulowna door de Commissie van Weldadigheid was gebouwd in 1845.

IV. De "Heeren socitëit" tegenover de huidige Emmalaan - In 1920 lunchroom "Maison Man". Daarna Café Ockhuyzen - dan bioscoop - dan huisvesting buitenlanders, dan dansen in "Dé Heksenketel" en nu weer restaurant.

V. Beek en Daal, welke villa in 1853 "Rustoord" werd genoemd. In 1882 was het officiële adres Huize Rustoord, Lange Eind 70a in Soest. Deze villa is in 1923 herbouwd en kreeg de naam "Braamhage". Maar ook die nieuwe villa van 1923 is weer verdwenen, voor het huidige "Braamhage".

VI. En dan komen wij bij "De Wilhelminaboom". U ziet een heel klein boompje binnen het 6-kantige hekwerk. En in het huis daarachter vergaderde enige jaren onze Gemeenteraad totdat het nieuwe (nu oude) gemeentehuis aan de Steenhoffstraat klaar was, in 1893.