Een ansichtkaart uit Soest

Redactie

Ons lid G. Staalenhoef uit Amsterdam schonk vorige maand een groot aantal oude ansichtkaarten van onze gemeente Soest aan de Historische Vereniging. Daarvoor onze hartelijke dank, en wij hopen er veelvuldig gebruik van te maken voor ons blad "Van Zoys tot Soest". Enkele bijzondere exemplaren laten wij u nu al vast zien.

I Soesterberg - Ingang Ned. Prot. Bond.
Aan de Amersfoortse Straatweg te Soesterberg, bijna aan de grens met de gemeente Amersfoort, had de Nederlandse Protenstanten Bond haar conferentiecentrum (± 1925). In dit Kamp waren in de Eerste Wereldoorlog de vrouwen van de in Nederland geïnterneerde Belgische Vluchtingen ondergebracht; het zogenaamde "Albertsdorp".

II Soestdijk - Melmweg - Huize "Op Honck".
Het huis staat er nog. Alleen de omgeving is wel veranderd na 1922. De straat heeft echter een andere naam gekregen. Zoekt u het eens op?

III Boschstraat Soest.
Dit is "de Bosstraat" genoemd naar Ds. J.J. Bos. Maar dat wist de man die de kaart liet drukken natuurlijk niet, en bos schreef men vroeger met sch, dus "Boschstraat". Ook daar is wel wat veranderd.

IV Soest - Postkantoor en Muziektent.
Een kaart uit 1909 van ons in 1893, gebouwde gemeentehuis, waarin ook het "Postkantoor" was ondergebracht. Zal ons nieuwe gemeentehuis net zo mooi worden?

V Groet uit Soest - Middelwijk. 1925.
Huize Middelwijk aan het Kerkpad, met tussen Kerkpad en Middelwijkstraat een weilandje. Daar is niets meer van terug te vinden.

VI Soest, Spreuckenhuysje.
Het Spreukenhuisje aan het Kerkpad in de vroegere smederij van Kees van Hengstum - later fietsenmakerij van Henk van Hengstum. Nationaal bekend. "Komt u in Soest, breng dan een bezoek aan het spreukenhuisje aan het Kerkpad." Er waren dan ook heel wat wijze spreuken op de muur ingemetseld. Jammer, het is er niet meer.