Voorwoord herfstnummer

Redactie

Wederom een nieuw nummer met een gevarieerd artikelenaanbod. Jan de Mos blikt terug op de vliegfeesten die in der loop der jaren op Soesterberg werden gehouden. Dat was reden genoeg om de replica van het eerste 'Soesterbergse' vliegtuig "De Brik" op de omslag te plaatsen. Verder in dit periodiek het tweede deel van de herinneringen van Jan Veldhuizen, dit keer de Oorlogsjaren. René van Hal heeft de historie van de ijssalon op Nieuwerhoek opgetekend, velen van ons hebben er in de loop der jaren weleens een ijsje genuttigd. Ons redactielid Piet van Elteren merkte op dat hij vroeger lid was van het jongenskoor van de ook op Nieuwerhoek gelegen Mariakerk. Als er bij speciale gelegenheden heel mooi gezongen was door de 'koorknaapjes', kregen de jongens een ijsje ter waarde van een stuiver van dirigent Gerard van de Schepop. Dat was zo'n klein horentje met één bolletje ijs erop. Misschien klinkt het nu wel wat karig, één bolletje, maar de vergoedingen voor kerkelijk werk waren voor de gewone functionarissen toen ook maar matig. Dat een nooit uitgevoerde bouwtekening toch veel vraagtekens kan oproepen leest u in een artikel. Door de kinderen van de 'eerste vrouwelijke' wethouder van Soest, mevrouw Walter-van der Togt, is een korte levensbeschrijving geschreven. Het was een roerige tijd, waarin het rustige Soest opgeschrikt werd door de grootschalige "Centrumplannen". Nog steeds wordt er wisselend over gedacht: als de plannen allemaal gerealiseerd waren of het een zege of een ramp voor Soest geweest zou zijn. Naast deze artikelen ook weer de vaste rubrieken.