De voorzitter: Wim de Kam

Wil je je even voorstellen?

Dat was de vriendelijke doch resolute vraag van Johan Hilhorst, voorzitter van de redactiecommissie van dit blad. Nou, daar ga ik dan. Mijn naam is Wim de Kam. Ik aanschouwde het levenslicht in 1944 te Kamperland op het eiland Noord-Beveland in Zeeland. Daar was ik de negende telg in een gezin dat daarna nog uitgroeide tot een tiental. Na het doorlopen van de lagere- en middelbare school waar mijn lievelingsvak - hoe kan het ook anders - geschiedenis was, ben ik op 1 6 jarige leeftijd gaan werken bij de toenmalige gemeente Domburg als leerling-ambtenaar. Na de militaire dienstplicht in 63/64 heb ik Zeeland verlaten. Ik ben toen gaan werken bij de gemeente Hendrik-ldo-Ambacht. Daar heb ik mijn vrouw ontmoet. Samen met haar en later onze drie kinderen heb ik vervolgens gewoond en gewerkt in de gemeenten Berkel en Rodenrijs, Heerhugowaard, Uitgeest en Castricum. Na mijn benoeming tot gemeentesecretaris van Soest in 1986 zijn we gaan wonen in de Emmalaan nr.3 te Soest. Daar wonen we nu nog samen, want de kinderen zijn inmiddels - zoals dat heet - de deur uit.

Na mijn komst in Soest heb ik me al snel verdiept in de recente historie van Soest. Ik heb alle Soester Couranten doorgenomen en aan de hand daarvan veel aantekeningen gemaakt en locaties bezocht. Ik vind dat wanneer je voor de gemeenschap werkt je daarbij betrokken moet voelen en ook kennis moet hebben van de historische wortels. Bovendien wilde ik iets met de geschiedenis gaan doen. Eerst heb ik echter voorrang gegeven aan de uitvoering van een andere wens. In 1990 ben ik gestart met de studie Cultuurwetenschappen aan de Open Universiteit. Na afronding van de studie in 1997 kwam er weer ruimte voor andere activiteiten. Zo werd ik gevraagd regelmatig een bijdrage te leveren aan dit blad. Bovendien ben ik samen met anderen bezig met de voorbereiding van een thema-boek over de ruimtelijke ontwikkeling van Soest in de 20e eeuw.

Eén van de activiteiten die ik de afgelopen jaren naast werk en studie heb gedaan was het jaarlijkse optreden als Thomasvaer met mijn partner Pieternel tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de gemeente. Pieternel werd vertolkt door Els Stolwijk. Zij is secretaris van de Historische Vereniging. U raadt het al. Zij heeft mij op innemende doch democratisch gelegitimeerde wijze het bestuur van de vereniging binnengeloodst. Nadat haar dat gelukt was deelde ze mee dat ze de stuurhut gaat verlaten. Na zo vele inspannende jaren heeft ze daartoe alle recht. Gelukkig is het nog niet zover en kan ik nog even van ook van 'naar kennis en ervaring gebruik maken. Trouwens over vele inspannende jaren gesproken. Ook mijn voorganger Piet van Doorn had er bijna 18 jaar opzitten als voorzitter. Terecht dat hij mede daarvoor tijdens de jaarvergadering van de vereniging uit handen van de burgemeester de gemeentepenning heeft ontvangen. Ook langs deze weg wil ik Piet nogmaals bedanken voor zijn inzet en werk voor de Historische Vereniging. Ik durf niet te beloven dat ik het zo lang als voorzitter zal uithouden. Nu echter ga ik met veel zin aan de slag want er is veel werk in de historische winkel. Wim de Kam