Vakantie a la Carte II

Hugo Schaaf

Ook wij zijn op weg naar Soesterberg en komen dicht bij de Heideweg langs een hotel aan de Soesterbergsestraat. Op een kaart uit 1955 prijkt Hotel Café-Restaurant "v.d. Brink" nog in volle glorie, met borden van KNAC en ANWB. Een eersteklas hotel dus, met de aanbevelingen:
"Stromend koud en warm water
Centrale verwarming
(Ook 's winters geopend)"

Uit de prentkaarten zou men op kunnen maken dat Soestduinen en Soesterberg hoofdzakelijk bestonden uit: vliegveld, natuurbad, wat grote villa's en een bonte verzameling gelegenheden om te eten, te drinken en te slapen tijdens vacantie en vrije dagen.
Soestduinen biedt o.a. de volgende mogelijkheden:
Vacantie- en Rustoord "Zomers Buiten" waar men kiezen kan uit "villa's", blokjes vacantiewoningen, genoemd naar bomen, zoals Villa Beuk, Villa Esch en Kastanje, Villa Iep en Den. Op 11 Juli 1934 vraagt Olly zijn oom en tante om 3 pond pinda's, maar er is nog meer nodig o"Beste Tienus, Hoe vindt je ons vacantiehuis? We hebben 't hier heerlijk midden in de bosschen .... Ingesloten 2 koffiebonnen." Uit de vijftiger jaren een kaart van Hotel-pens ion "'t Zonnehoogt", eigenaar D. Voortman, van Lyndenlaan 9. Op de achterkant is met balpen genoteerd: De pensionprijs bedraagt ƒ8, - per persoon per dag. Met volledig pension. In Soesterberg, met onbelemmerd zicht op het vliegveld, nodigt Theehuis "Soesterdal" ons uit op het ruime terras. Veel kaarten uiteraard van "'t Zwaantje" dat zijn telefoonnummer uit de dertiger jaren nooit echt kwijt geraakt is; toen kort en krachtig 18 en nu, 60 jaar later, 52181. Nog ouder is een foto van Pension Nellystein aan de Amers - f oortsestraat. Om te besluiten een kaart uit 1923, die moeilijk in een vaste rubriek onder te brengen is, verzonden door Nellie, die als tijdelijk adres opgeeft: Kermis terrein Soestdijk. Misschien hetzelfde terrein aan de Dalweg, waar een jaar of 17 later kermis werd gehouden met o.a. Spooktrein en Vlooientheater. Eind Mei 1942 was er kermis op de wei tussen Henr. Blaekwegm het weekend perfect te maken: ".... toe, neem Bobby nou mee anders vind ik het flauw. Moeder vind het goed."
Wie was Bobby, een vriendje of een hondje?
Vacantie Bungalow Centrum "Kampoord" hanteert een andere naamgeving. Uit Bungalow "Epsilon" komt een kaart die, naar de tekst te oordelen, kort na de oorlog geschreven moet zijn.

"Beste Tienus, Hoe vindt je ons vacantiehuis?
We hebben 't hier heerlijk midden in de bosschen ....
Ingesloten 2 koffiebonnen."
In Soesterberg, met onbelemmerd zicht op het vliegveld, nodigt Theehuis "Soesterdal" ons uit op het ruime terras. Veel kaarten uiteraard van "'t Zwaantje" dat zijn telefoonnummer uit de dertiger jaren nooit echt kwijt geraakt is; toen kort en krachtig 18 en nu, 60 jaar later, 52181. Nog ouder is een foto van Pension Nellystein aan de Amersfoortsestraat.
Eind Mei 1942 was er kermis op de wei tussen Henr. Blaekweg en Ferd. Huijcklaan, maar we zijn nu bij een heel ander onderwerp aangeland: Kermis in Soest, waarover iemand anders hopelijk eens iets zal schrijven.

Hugo Schaaf