Volksverhalen uit Soest en omgeving IV

Engelbert Heupers

Noast onze boerderie an de Veenhuzerstraat stond een timnierschuur. En doar mot 't gebeurd zijn. Op een oavond lopen doar een paar mannen langs en die heurden doar geklop, getimmer en gehamer. 't Gong erof met geweld. Ok heurden ze rammelen en sloegen er planken tegen mekoar, met geweld. Bar, zo'n leven as doar was. 't Was weer een veurteken, want 't duurde niet lang of er kwam doar een dode in de buurt, want ze hadden ok een katuul heuren schreeuwen. D'r most doar een dode kommen. Alles wees erop. 'n Liek was op til. xxxxxxxxxx 't Wassen veurtekens. Doar hoorde je vroeger zat over. 't Mot op de Loazerusbarg gebeurd zijn. Ze waren doar met een man of wat an 't wark. Zand- en grintgraven. De hele week huulde doar een hongd in de buurt, elke dag meer weeran. 't Was iezig urn an te heuren. Bie dat volk was ok een jong. Op een middag noa schafttied liep hie al vast veuruut toe ie uut z'n huus kwam, en toen moet 't gebeurd zijn. Hie was nog meer kort bie dat gat woar zand uuttegraven werd of opeens kwam 't zand noar beneden. Hie kwam d'r onder te liggen en was dood. Op slag hield die hond doar op met hulen. 't Was gebeurd, 't Veurteken was uutkommen. Meer die hongd wist er meer van, die veulde 't ankommen.

xxxxxxxxxx

Sjors van de Berg en Wouter Wijnen, echte Soesterbergers, waren in hun dagen geduchte stropers en op een keer kreeg Sjors z'n pols in een klem die ze ergens hadden neergezet midden in 't veld. Deed vreselijk pijn en 't ging niet over. Toen weer op huis an, d'r was toch niks te beginnen. Maar gelukkig kon Wout, zijn kameraad, 't is nog een ome van me, het oflezen. Hij trok dan ook wat brinkgras uit de grond dat bij de mestpluis stond en hij wreef daarmee over de pols. Goed hard. Ome Wout de pols nog eens bekeken en gewreven, zus gedaan en zo gedaan en toen zei hij tegen Sjors! "over drie dagen voel je er niks meer van", 't Klopte precies. Drie dagen later was de pols helemaal beter. Ome Woud had het of elezen.

xxxxxxxxxx

Hier op Isselt wier een kind geboren met de helm op. De boakster hoalde het er direkt of en stak het in heur zak. De 24 moeder van dat kind zag het vanuut het bed en toen moest ze het teruggeven, 't Is echt woar gebeurd en het zin geen leugens. Als zo'n helm er verkeerd of gehoald werd dan werd je kinds of helderziend of gek.

xxxxxxxxxx

Je hebt drie verkeerde moandagen in 't hele joar. Koeien moet je nooit op een moandag d'r uut doen. Er breekt er één z'n poot of er gebeurde iets met een ander. Je wist natuurlijk nooit wanneer het een kwoaie moandag was. Dee je de koeien er toch op moandag uut, dan kon je het treffen dat het goed ging. Best zelfs. Mer veurof werden de koeien toch besprenkeld met wiewoater, dat was altied goed.

xxxxxxxxxx

De pastoor kan de wind loaten draaien. Onder de hoogmis op poasdag kan hie de wind keren of aanders bie brand of droogte, mer alleen as t'r nood was, anders niet. De pastoor had die macht ekregen, mer hie mag hem alleen gebruken as t'r nood is.

xxxxxxxxxx

As je de zwaluwen wegjoegen dan joeg je de zegen van de dam. Dan ging er vast één bie joe thuus dood. Er was er hier geen een die een zwaluwennest uuthoalt want 't werd je ongeluk.

xxxxxxxxxx

Koartspeuel is duvelswaark. Er wordt bie evleukt en oppe espeuld, niet mooi meer. Als de koarten op toafel leien dan zit de duvel d'r onder, geloof dat mer, zeien hier de ouwe minsen. Nee op koartspeulen hadden ze het niet.

xxxxxxxxxx

Selle Pomp woonde op de Wieksloot. Hie had een pook in huus en die liet hie zo moar in huus rond dansen. Die pook ging ook een halve liter jannever halen. Ik kon het niet geloven en vroeg hem of hie het eens bie ming in huus wilde doen. "Neen", zei Selle, "bie joe doe ik 't niet want je het te veul kleine kinderen". Selle sting er om bekend. Hie kon toveren en belezen.