Als de deurwaarder voor de deur staat ...

Joop Piekema

Notulen vergadering B&W van 27 januari 1880
Wordt benoemd tot Ambtenaar belast met de beteekening van stukken betreffende de vervolging ter invordering van belastingen ten behoeve der gemeente geheven wordende de heer: JeanJaques CorneilleMarie Eschauchier, Deurwaarder der directe belastingen te Baarn op eene jaarwedde van vijfentwintig gulden, die geacht wordt te zijn ingegaan den 1 Januarij 1880.

Ingekomen stuk nr 141 - 15 mei 1880

(Aan) Den Heer Burgemeester der gemeente Soest

Baarn, 12 mei 1880

Edelachtbare heer,
Hoogst aangenaam was het mij kort geleden door Uedelachtbare en verdere Heeren Leden van den Raad te worden aangesteld als ambtenaar tot het beteekenen van stukken inzake belastingen betreffende de gemeente Soest.
Heden echter bij het doen der beschrijving van de personele belasting, bij een der HH leden genaamd G.C. Klooters komende, en aan den ingang van de deur staande, de linkerhand beladen met eene zware portefeuille met beschrijving biljetten, in mijne regterhand mijn hoed en wandelstok, werd mij door genoemde Heer op eenen hoogen toon gelast eerst mijn cigaar uit den mond te nemen. Ik heb echter wel zooveel opvoeding genoten Edelachtbare Heer dat ik dit uit mijn eigen zoude hebben gedaan, doch met 2 volle handen was mij zulks onmogelijk dit zoo spoedig te kunnen doen - de toon echter welke den Heer aansloeg stootte mij tegen de borst, reden waarom ik niet onmiddellijk aan ZEa bevel voldeed, waarop genoemde Heer Klooters mij begon uit te schelden voor buffel en mij gelastte buiten de deur te gaan staan onder uiting van de navolgende beledigende woorden: "gaat buiten de deur staan buffel, daar hoor je", onder verdere bedreigingen dat ZEa mij als deurwaarder van de gemeente wel zou weten te vinden enz enz.
Ten einde dus voor het vervolg voor verdere zulke onaangename ontmoetingen met dien Heer gevrijwaard te zijn, wenschte ik gaarne weder op een onafhankelijk standplaats te staan, en heb ik de eer Uedelachtbare als Hoofd van het bestuur te verzoeken mij van mijne betrekking als deurwaarder van de gemeente Soest te willen ontheffen.

J. Eschauchier
Deurwaarder van 's Rijks Belastingen

Notulen vergadering B&W van 18 mei 1880
Wordt gelezen eene missieve van den Deurwaarder der directe belastingen te Baarn d.d. 12 Mei j.l. houdende om daarbij aangevoede redenen ontheffing van de betrekking als Ambtenaar belast met de beteekening van stukken betreffende de vervolging ter invordering van belasting ten behoeve dezer gemeente.

Besluit:
Dienovereenkomstig genoemden Deurwaarder eervol ontslag te verleenen als Ambtenaar belast met de beteekening van stukken als bovenomschreven met ingang van 1 Junij e.k.

Opmerkingen samensteller
Gerardus Cornelis Klooters, geboren 25 juni 1815 te Amsterdam, en wethouder in Soest van 14 maart 1872 tot 7 juni 1888, was tevens lid van het College van Zetters voor 's Rijks directe belastingen in de gemeente Soest. Een dergelijk college had o.a. de taak om de aanslagen voor de grondbelasting vast te stellen. Klooters had zich in 1865, komende uit Princenhage, in Soest gevestigd aan het adres Langeind A 58 later vernummerd in A 77, en zal niet onbemiddeld zijn geweest. Een beroep, anders dan wethouder, oefende hij hier niet uit. Voorts blijkt uit diverse stukken dat Klooters in de gemeente Soest nogal wat onroerend goed bezat. Zo liet hij in 1879 twee woonhuizen bouwen in 't Hart, kadastraal bekend onder sectienummer H 1341 ged. Een aanslag grondbelasting heeft hij waarschijnlijk niet kunnen ontlopen. Ligt daar de reden voor zijn emotionele uitbarsting?

BRONNEN:
- ARCHIEF GEMEENTE SOEST 1812-1928: NOTULEN VAN DE VERGADERINGEN VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS 1876- 1881 (INVNR 2);
- INGEKOMEN STUKKEN 1880 (INV.NR138);
- STATEN MET OPGAVEN BETREFFENDE ONTGINNING VAN WOESTE GRONDEN EN BEBOUWING VAN PERCELEN, 1874-1884 (INV.NR601);
- BEVOLKINGSREGISTERS;
- KADASTRALE LEGGERS