De voorzitter aan het woord

Wim de Kam

Terugblikken en vooruitkijken

Terugkijkend naar 2006 was een hoogtepunt voor het Museum Oud Soest de manifestatie van levende geschiedenis op 3 en 4juni ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan van de VVV. Duizenden bezoekers bezochten deze manifestatie.

Ter gelegenheid van dat 100 jarig bestaan was door de HVS ook een themanummer uitgebracht met als titel 'Het moest leuk toeven zijn in Soest'. En dat was niet de enige publicatie over een stukje geschiedenis. In mei kwam met medewerking van o.a. de HVS uit het door de Rotaryclub Baarn-Soest uitgegeven boek: Soest, Baarn en Eemnes, schetsen uit de geschiedenis van drie Eemlandse gemeenten. En zeer recent verscheen het boek over de monumenten in Soest.

Een ander hoogtepunt in het afgelopen jaar was het project 'Historische verhalen' voor de groepen 7 en 8 van de basisscholen in Soest. De mooiste verhalen van de leerlingen zijn ook in een boekwerkje opgenomen.

Er zijn nog al wat mensen bij wie het lezen van historische publicaties of het bezichtigen van oude voorwerpen, foto's of platen nostalgische herinneringen oproept.

Hoewel de term 'nostalgie' dateert uit 1688 is de emotie die daarmee wordt aangeduid veel ouder. Het is een complexe emotie, die zo blijkt uit recent sociaal-psychologisch onderzoek, overwegend positieve gevolgen heeft voor het humeur van mensen en gevoelens van sociale verbondenheid versterkt omdat de emotie meestal betrekking heeft op episodes die gaan over jezelf in relatie tot anderen.. Eén van de onderzoekers merkte op: "Wij zijn de enige diersoort die zich bewust is van de tijd en daardoor van de eigen dood, maar we zijn ook de enige diersoort die zichzelf kan troosten door aan het verleden te denken. Niet omdat vroeger alles beter was, maar omdat het mogelijk is om de goede dingen uit het verleden koesterend dichtbij te houden en er nog een keer van te genieten".

Als HVS en Stichting Oud Soest willen we graag een bijna therapeutisch te duiden bijdrage blijven verlenen aan de ontwikkeling van nostalgische gevoelens met de aangeven positieve gevolgen.
Wij willen dat echter doen in het besef dat ook een bindend toekomstperspectief bevorderlijk is voor sociale cohesie en een gevoel van welbevinden. Daarom gaan we aan het werk met nieuwe projecten want aandacht voor geschiedenis kan alleen gedijen als daar steeds weer opnieuw gestalte aan wordt gegeven. We hebben uw steun en interesse daarbij nodig en hopen die ook in 2007 te ervaren.

Ik wens u namens het bestuur prettige kerstdagen en een goede jaarwisseling. Tot ziens op de klitsavond op 9 januari 2007.