De Oudheidskamer officieel geopend

Op vrijdag 18 december 1981 was het in de voormalige boerderij aan de Ferdinand Huycklaan 18 een "drukte van belang". Dat is de juiste uitdrukking voor de drukte toen, want het was voor de liefhebbers van oud Soest van groot belang, dat weer een belangrijke stap kon worden gezet door de officiële opening van de Oudheidkamer, welke in deze hofstede is gevestigd.
Het is een initiatief van de Stichting Oud Soest, waarin onze Historische Vereniging Soest een werkzaam aandeel heeft.

De voorzitter van de Stichting Oud Soest, de heer A. van den Dijssel heette in de oudheidkamer een groot aantal genodigden welkom, waaronder burgemeester Scholten, oud-burgemeester mr. S.P. Baron Bentinck de wethouders drs. G. Plomp en drs. J. Menne en de raadsleden mevrouw Korthuis, mevrouw Tomassen en de heren Bolhuis en Gerht, alsmede een vertegenwoordiger van de Amersfoortse Vereniging Flehite.

Van den Dijssel zei dat het idee van een oudheidkamer in Soest niet nieuw is, maar dat men hier desondanks toch ver achterloopt. "Kostbaarheden door oude Soesters bewaard konden zij tot voor kort niet kwijt. En omdat de kinderen de "rommel" dan willen opruimen is er nogal het een en ander bij de gemeente terecht gekomen". Voortaan is daar ook de oudheidkamer voor, "maar", zei de voorzitter, "wij zullen select te werk gaan. Wij willen er gaan rariteitenkabinet van maken".

Het stichtingsbestuur is dankvoor voor de belangstelling die de overheid toont en hoopt dat dit zo blijven zal.

Met burgemeester Scholten liet hij daarna het uithangbord zakken en nadat het aan de gevel bevestigd was, bracht de burgemeester hulde aan de initatiefnemers.
"U hebt jaren gewerkt aan het behoud van de historie van Soest en dat is bijzonder te waarderen in een tijd waarin geld de boventoon voert", aldus de heer Scholten.

Financiële steun zegde hij niet toe: "We zijn wel aan banden gelegd". Hij kwam evenwel niet met lege handen en bood een "Register van gevaccineerde kinderen" aan, ingevuld door dokter De Kruijff in de tijd van Koning Willen II. Een en ander in verband met de "Commissie van Weldadigheid" van Koningin Anna Paulowna. Ook schonk hij uit het gemeente-archief de bouwtekening voor de "Brei- en naaischool"; het Anna Paulownahuis, dat nog steeds aan de Burgemeester Grothestraat staat. Daarna werden de genodigden in het gebouw rondgeleid en bezichtigden zij de tentoonstelling.

Met het bevestigen van het fraaie uithangbord met het monogram O-S; letters waaraan vele betekenissen werden gegeven, maar die hier toch vooral staan voor OUD SOEST opende burgemeester Scholten niet alleen de Oudheidkamer, maar gingen tevens de deuren open voor de tentoonstelling "Ons Koningshuis zo'n honderd jaar geleden", welke in de daaropvolgende weken nog door veel mensen uit Soest en omgeving werd bezocht. Deze tentoonstelling kwam tot stand dank zij de medewerking van het Koninklijk Huis Archief, de Kanselarij der Nederlandse Orden, de gemeente Soest en vele particulieren.