Nieuwjaarswens van de voorzitter

Wim de Kam

De redactiecommissie vertelde me dat het gebruikelijk is dat de voorzitter van de vereniging elk jaar een nieuwjaarswens schrijft in het winternummer van ons blad. Omdat tradities zwaar wegen in een Historische Vereniging wil ik die graag voortzetten. Dat geldt zeker nu het niet alleen om een nieuw jaar gaat, maar ook om een nieuwe eeuw en zelfs om een nieuw millennium.
Elke dag dat de tijd voortschrijdt - en in de beleving is dat steeds sneller - neemt de omvang van de geschiedenis toe. Dat biedt dus volop perspectief voor mensen die geïnteresseerd zijn in geschiedenis en dus voor onze vereniging.
Toch is de toekomst van het heden en de dagen die daarop volgen is onzeker. Na eeuwen waarin mede als gevolg van de toegenomen geletterdheid en de uitvinding van de boekdrukkunst de toegankelijkheid van de geschiedenis is vergroot, dreigt op de drempel van het digitale tijdperk de nieuwe geschiedenis die in het heden en de in de toekomst ontstaat te vervluchtigen. De voortschrijdende ontwikkeling van de informatietechnologie leidt tot zeer snelle technologische veroudering. Zonder maatregelen kan digitale informatie verloren gaan en de samenleving gaan leiden aan geheugenverlies. De vluchtigheid van onze samenleving dreigt weerspiegeld te worden in een onvermogen om onze uitingen van cultuur voor het nageslacht te bewaren. Een somber perspectief. Ja, maar tegelijkertijd ook een uitdaging voor een jonge vereniging om daar iets aan te doen.
In 2000 hoopt onze vereniging haar 20 jarig bestaan te vieren. Dan zijn we teenager af. De uitdaging is mede, dat nu we ouder worden als vereniging, om naast de vele ouderen die lid zijn, ook jongeren te interesseren voor onze activiteiten en daaraan actief te laten deelnemen. Mijn nieuwjaarswens is dat we daarin zullen slagen. Als we ons daarvoor inspannen leidt dat op zich al tot een nieuw gezond verenigingsjaar van een vitale vereniging.