Aanwinsten voor de geschiedschrijving van Soest en Soesterberg

Ton Hartman

De historische vereniging Soest / Soesterberg verkrijgt verschillende documenten. In deze rubriek, die zeker niet volledig is, worden sommige giften wat nader beschreven.

• Uit de nalatenschap van Wim Hartman (1929-2008) zijn drie Ebbenhorst kabinetsfoto's tevoorschijn gekomen. De afbeeldingen zijn welbekend maar deze originelen komen mooi van pas in het toekomstige Ebbenhorst project. Een daarvan is nu al afgebeeld bij het artikel over huize De Batenburg.
  • Van de heer Tick uit Hoevelaken kregen we twee prentbriefkaartboekjes met foto's van Zonnegloren. De prentbriefkaarten hebben we vaker gezien, maar deze zitten nog in het originele boekje.
  • Van de firma Zwartblok woningontruimingen kregen we een envelop met voor hun onbekende foto's, de aanwezige leden van de werkgroep genealogie herkenden de foto's ogenblikkelijk. De foto's hadden grotendeels het dagelijkse leven van de toch wel markante dorpsfiguur Chris van Etten als onderwerp. Menigeen heeft hem zien sjokken van de Grote Melm naar de Eng met zijn Belgische werkpaard. Op de geplaatste foto is hij bezig met het aanaarden van de aardappelen.
  • De heer Oostenbrink heeft naar aanleiding van het kunstenaarsproject de Historische Vereniging Soest — Soesterberg een schilderij geschonken vervaardigd door Frans Hollaardt (1916-1993). Deze kunstschilder heeft gewoond in en gewerkt vanuit Soest. Meer daarover natuurlijk in het toekomstige Soester kunstenaarsboek.