In memoriam Jan Menne

Wim de Kam

IN MEMORIAM

Op 18 april jl. overleed Jan Menne.

In de plaatselijke pers is daaraan gelet op zijn inzet voor de gemeenschap terecht aandacht geschonken.
Ook in ons blad willen we er niet aan voorbij gaan. Ik heb in de periode 1986-1994 nauw met hem mogen samenwerken.

Bij zijn afscheid als wethouder in 1994 heb ik een papieren monument voor hem opgericht als bijdrage aan een afscheidsbundel. Ik heb daarin met name zijn humor geprezen. Jan was ook zeer geïnteresseerd in historie. Na zijn vertrek uit de politiek heeft hij samen met anderen een prachtig boekwerk samengesteld over de plaats waar hij geboren en getogen is (Venhorst). Maar ook in de geschiedenis van Soest en vooral van Soesterberg was hij geïnteresseerd. Voor dit blad heeft hij uitvoerige artikelen geschreven over pastoor Rademaker in Soesterberg. Ook heeft hij meegewerkt aan interviews van oudere inwoners van Soesterberg en Soest in het kader van de mondelinge geschiedenis. In het achter ons liggende decennium maakte hij ook vele gedichten betreffende Soester lokaties en gebeurtenissen. Hij wist die met veel gevoel voor theater ook voor te dragen (o.a. op de klitsavond).

We zullen hem blijven herinneren als een innemend mens en wensen zijn vrouw Joke en de kinderen veel sterkte om het verlies te verwerken. Wim de Kam, voorzitter HVS